Kevesebb üzlet nagyobb területen

Vágólapra másolva!
A 2007-es a megszorítások, az energia és az élelmiszer árrobbanás, a 2008 első félévében lefékeződő magyar gazdaság miatt nem csak a lakosság kiskereskedelmi fogyasztása, hanem a vásárlóhelyek száma is csökkent 3 százalékkal Magyarországon - közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján csütörtökön.
Vágólapra másolva!

A KSH kimutatása szerint 2008 első félévében tovább csökkent a hazai kiskereskedelmi üzlethálózat. A tavalyi év január és június közötti időszakában kétezerrel csökkent az üzletek száma, ezt megelőzően 2007 második félévében 3 ezerrel, így egy év alatt a kiskereskedelmi értékesítőhelyek száma összesen 5 ezerrel lett kevesebb. Ennek következtében 2008. június végén 160 ezer üzlet működött, valamint csökkent a kiskereskedelmi vállalkozások száma is.
Az üzletszám csökkenés oka az volt, hogy 2008. január és június között 11 ezer új üzlet nyílt és 13 ezer zárt be. Ezt megelőzően 2007. második félévében a 13 ezer üzletmegszűnéssel szemben kevesebb, 10 ezer üzlet kezdte meg működését.

Az értékesítőhelyek számának csökkenésével szemben bővült a kiskereskedelmi üzlethálózat alapterülete. A 2008. év első félévében összesen 63 ezer négyzetméterrel nőtt az üzlethálózat alapterülete, így június végén - az egy évvel korábbihoz képest 121 ezer négyzetméterrel nagyobb alapterületen - 18,2 millió négyzetméteren végeztek kiskereskedelmi tevékenységet. Az eladótér-növekedéssel egyidejűleg folyamatosan emelkedett az üzletek átlagos alapterülete is, aminek eredményeképpen 2008. június 30-án az eladótér átlagos nagysága országos szinten elérte a 113 négyzetmétert, ez két négyzetméterrel volt nagyobb, mint 2007 végén, és 4 négyzetméterrel több az egy évvel korábbinál.

A tavalyi év első félévének végén az országos eladótér negyedén, 4,6 millió négyzetméteren az élelmiszerüzletek, 57 százalékán, 10,4 millió négyzetméteren az iparcikküzletek, 17 százalékán, 3,1 millió négyzetméteren pedig a gépjárműüzletek és töltőállomások hálózata osztozott. Az alapterület-bővülés oka a nagy üzletláncok hálózatépítése volt.

Kevesebb a vállalkozás

Nem csak a forgalom, az üzletek száma, hanem a kiskereskedelmi vállalkozások száma is csökkent: 2008 közepén a kiskereskedelmi üzlethálózatot 107 ezer vállalkozás működtette, 1300-zal kevesebb, mint 2007 végén, és 3200-zal kevesebb, mint egy évvel korábban.

A szerkezeti átalakulás, az üzletek és a kereskedelmi vállalkozások számának csökkenése azzal függött össze, hogy a vásárlási szokások tovább változtak a jelzett időszakban, a vásárlóerő csökkenése miatt elsősorban a kisvállalkozások térvesztése folytatódott, mivel a vásárlók a korábbiaknál jobban keresik az olcsóbb termékeket és árusítóhelyeket - emelte ki az Országos Kereskedelmi Szövetség.