Szabadesésben a magyarok vásárlókedve

Vágólapra másolva!
A múlt év utolsó negyedében 26 ponttal 124,4 pontra esett a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe. A vásárlási hajlandóságot jelző index számottevően soha nem látott mértékben esett. 
Vágólapra másolva!

Az egész világot érintő pénzügyi és gazdasági válság első hónapjaiban, 2008 utolsó negyedévében a bizalmi index valamennyi komponense csökkent, kivéve a az ország gazdasági helyzetének hosszú távú - következő 5 évre vonatkozó - megítélését, amely változatlan maradt.

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2008 decemberében szeptemberhez képest 26 ponttal 124,4 pontra csökkent. Ennél alacsonyabb értéket csak a mutató történetének első évében (1996-97) tapasztaltak a kutatók. A vásárlási hajlandóságot jelző index számottevően, 27 ponttal 117,6 pontra esett, ilyen ilyen mértékű süllyedésére korábban még nem volt példa.

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások gyökeresen megváltoztak a korábbi időszakokhoz képest: a korábbi 48 százalékkal szemben a megkérdezettek többsége, 89 százaléka az állástalanok számának növekedésére számít a következő egy évben.

Az inflációval kapcsolatban kedvezőbb a kép, a korábbi 91 százalékkal szemben 2008 utolsó negyedévében a válaszadók 66 százaléka számít az árak emelkedésére. A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozások szerint a megkérdezettek kétharmada az inflációnál kisebb mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő 1-2 évben.

Tízből mintegy hat válaszadó sohasem venne fel hitelt, 34 százalékuk szerint a jelenlegi időszak nem megfelelő a hitelfelvételhez. A megkérdezettek kevesebb, mint fele - 44 százaléka - számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban. Az előző negyedévhez képest 43 százalékról 57 százalékra emelkedett azok aránya, akik szerint nem alkalmas az idő a megtakarításaik felhasználására. A felmérés szerint csökkent a megtakarítással rendelkezők száma, a válaszadók 17 százaléka nem rendelkezett spórolt pénzzel.

Számottevően csökkent a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv: 2008 végén tízből csupán négy válaszadó véli úgy, hogy érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni. Ezzel párhuzamosan a múlt év utolsó három hónapjában csökkent mind a lakásvásárlást, mind a lakáseladást érdemesnek tartók aránya. Az autóvásárlással kapcsolatban viszont megoszlanak a vélemények: a megkérdezettek egyharmada szerint érdemes, ugyanennyi válaszadó szerint pedig nem érdemes autót vásárolni.