A nemzetközi könyvvizsgáló, adó- és pénzügyi tanácsadói hálózatok összesített árbevétele az elmúlt évben világszerte elérte a 130 milliárd dollárt. A legnagyobbak között továbbra is a PricewaterhouseCoopers (PwC) vezeti az árbevételi rangsort, míg a közepes méretű hálózatok listavezetője a BDO International, amelynek nemzetközi árbevétele 5,2 milliárd dollárt tett ki a szeptember végével zárult pénzügyi évben.
A könyvvizsgáló piac követi a világgazdaság alakulását, így amikor csökkenés tapasztalható a tőkeemelések, a vállalati tranzakciók kapcsán, amikor a strukturális átszervezéseket visszafogják a vállalatok, akkor a könyvvizsgálat üzletág növekedése lassulni kezd. A válság hatására az ügyfelek visszafogják költéseiket, így valószínűleg olyan szolgáltatókat keresnek majd, amelyek magas színvonalú, nemzetközi tudásbázis nyújtotta szolgáltatásokat kedvezőbb áron tudnak nyújtani. Ez a piaci helyzet pedig a közepes tanácsadói hálózatoknak kedvez majd.
"Mivel a vállalatok számára egyre nagyobb kihívást jelent a likviditásuk megtartása, a kinnlevőségeik kezelése, ezért egyre kevésbé engedhetik meg maguknak a BIG4 cégek árait." - fejti ki Gerendy Zoltán, a BDO Forte ügyvezető partnere.
A nemzetközi könyvvizsgáló cégek stratégiája 2008-ban a keleti terjeszkedés volt, a PwC, a Deloitte és az Ernst&Young az orosz piacban rejlő lehetőségek felfedezésével, a BDO pedig a kínai piac meghódításával szerzett új ügyfeleket. A fejlődő piacokért folytatott harc tétje a közepes méretű hálózatok számára az, hogy ott elsőként hadállásokat építve, megvessék lábukat. Ezeket a piacokat ugyanis még nem dominálják a Big4 cégek, így több lehetőség jut a közepes láncoknak.
Jeremy Newman a BDO International vezérigazgatója szerint a kínai piacon minden megszerzett pozíció számít, ott még van lehetősége a közepes hálózatoknak, hogy betegyék a lábukat a legnagyobb vállalatok könyvvizsgálati piacára. A BDO nemzetközi stratégiája 2009-ben arra összpontosít, hogy biztos legyen: minden országban, ahol jelen vannak, elegendő mennyiségű és minőségű erőforrás áll rendelkezésre az ügyfelek kiszolgálására, és kevésbé lesz fontos az újabb és újabb piacok meghódítása.