Késik a vendéglátóhelyek füstmentesítése

Vágólapra másolva!
Szigorodtak a dohánytermékek szabályai, de lekerült a napirendről a vendéglátóhelyek füstmentesítésének terve, és az áruházi kasszasorok felett is maradnak a reklámhordozó dohánybokszok - értesült a Népszabadság. A dohánygyáraknak és -forgalmazóknak a jövőben sem folytathatnak direkt marketing célú adatgyűjtést, internetes reklámkampányokat, és a cigarettásdobozokba sem helyezhetnek el tájékoztató anyagokat.
Vágólapra másolva!

Idén az egészségügyi tárca szakmai tervei között már nem szerepel a nem dohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvény módosítása. Holott a minisztérium honlapjára február végén kikerült módosítási javaslat nemcsak hogy kitiltotta volna a dohányzást minden zárt légterű közforgalmú helyről - vagyis az éttermekből, a kocsmákból, a bárokból és a kávézókból -, de a nagy hipermarketekben is minimalizálta volna a dohányelárusító helyek számát. Valamint a gyógyszerekhez haosnlóan elzárt szekrénybe száműzte volna a termékeket.

A "régi" reklámtörvény 2001 óta tiltja a dohányreklámozást, és csak az "eladás helyén" történő "árubemutatás" és "árfeltüntetés" alól ad felmentést. Mivel a jogszabály nem határozta meg e fogalmakat, a Füstirtók Egyesülete eddig eljárások és perek tucatjait akasztotta a dohánytársaságok nyakába. A néha nyelvészeti vitára is emlékeztető jogi harcban a gyártók például az "eladás helyének" tekintették az adott üzlet vagy szórakozóhely egész területét. Sőt kezdetben még az üzletek külső utcai homlokzatát is, ahová "árubemutató" óriásplakátjaikat kihelyezték.

A bírósági jogértelmezés egyértelművé tette, hogy az eladási hely szigorúan a kasszáig terjed. Ugyanígy a dohányosok mostanáig árubemutatásnak értették a bokszokon feltüntetett reklámszlogeneket is, amelyeket a most megszavazott új törvény egyértelműen megtiltott. Így a jövő év márciusától a bokszokon kizárólag csak a termék márkajelzése és az ára szerepelhet. Valószínűleg a cégek lemondhatnak az internetes direktmarketing-reklámok küldéséről is.

A most megszavazott törvénnyel a szemben álló felek nem igazán elégedettek. A dohányipar szerint a fenti korlátozás, illetve az internetes reklámok és a dobozban elhelyezett tájékoztató anyagok kifejezett tiltása korlátozza a piaci versenyt és az új, korszerűbb termékek bevezethetőségét. A dohányellenesek ellenben azt sérelmezik, hogy a most elfogadott törvény továbbra is lehetőséget ad a dohánycégek számára, hogy az élelmiszerboltokban a kasszák fölött helyezzék el a dohányos-bokszokat, ahol a szüleikkel sorba álló gyerekek is láthatják a márkajelzéseket.