Adriai csata az OMV és a Mol között

Vágólapra másolva!
A Mol és az OMV többfrontos háborújának legújabb fordulataként, a hétvégi kormányközi tárgyalások után nyerésre áll a magyar olajtársaság az egyik mellékhadszíntéren. Horvátországról van szó, ahol előrelépés történt a magyar és a horvát kormány között, amikor a Mol és az INA részvénycseréjéről esett szó.
Vágólapra másolva!

A tárgyalások hosszú hónapok, sőt évek óta zajlanak. A Mol első külföldi befektetéseinek egyike volt a horvát olajvállalat, az INA kisebbségi tulajdonának megszerzése volt, még 2003-ban. Ezután hosszú évekig nem tudta jelentősen növelni a magyar cég a befolyását, sőt időnként veszélybe kerültek a nehezen megszerzett pozíciók is. Az OMV-Mol párharc élesedése a horvátokat is dilemma elé állította, de úgy tűnik, nem sokáig.

Árfelhajtás?

Az OMV, amely tavaly nyár óta egyre nagyobb részesedéseket vásárol a magyar olajtársaságban, a horvát INA további privatizációjában is részt venne. Az osztrákok Horvátországban sokak szerint csak felhajtják a részvényárakat, hogy a Mol drágábban tudja csak megvásárolni az INA részvényeit. A OMV támadási pontja a horvát háborús veteránok kezében lévő 7 százalékos INA-pakett, ezt próbálja megszerezni a bécsi cég.

A Mol viszont a horvát kormánnyal a privatizációs eljárásról tárgyal. Gyurcsány Ferenc most szombaton beszélt horvát kollégájával, Ivo Sanaderrel, és ezután a magyar kormányfő azt mondta a Molról és az INA-ról: "Arról tárgyal a két társaság, hogy részvénycserével kölcsönösen részesedést szerezzenek egymásban."

A horvátok is kapnának a Molból

Mindez azonban sokkal inkább azt jelenti, hogy a Mol a horvát kormánytól vásárolna további INA-részvényeket (14 százaléknyit) és ezzel a horvát cég legnagyobb tulajdonosává lépne elő. Így 39 százalékosra emelkedne a Mol jelenlegi 25 százalék + 1 szavazatos részaránya. A horvát kormány ennek megfelelően 44,84 százalékról 30,84 százalékra csökkentené INA-pakettjét. Cserébe a horvátok Mol-részvényeket kapnának, de ennek a mértékéről nincsenek megbízható forrásból származó hírek.

Az adriai ország piacáért folytatott Mol-OMV-versengés nem az egyetlen a régióban. A két társaság a szerb NIS olajmonopóliumra is pályázott volna külön-külön, de itt az orosz Gazprom beelőzte őket, és valószínűleg ráteszi a kezét a belgrádi cégre. Szerbia ugyanis a Koszovó el nem ismerésekor kapott orosz támogatást alighanem így próbálja meghálálni.

Több fronton állnak hadban

Magyarországon több fronton is küzd egymással az OMV és a Mol. Az osztrák cég 2000 óta folyamatosan növelte részesedését magyar riválisában. Az OMV jelenleg a Mol mintegy 20 százalékát tartja a kezében, de már 2000-ben szerzett 10 százalékot.

Az OMV egyik leányvállalata éppen a napokban perelte be a Mol menedzsmentjét a legutóbbi közgyűlés vélelmezett szabálytalanságai miatt. Az OMV felvásárlási akciója pedig többek között a lex Mol elfogadásával hiúsult meg, amikor is a magyar parlament próbálta meggátolni az osztrák "hatalomátvételt" a Molnál. Emiatt az OMV Brüsszelhez fordult, és a törvény felülvizsgálatát kezdeményezte.

Védekezés

A Mol a felvásárlás ellen azonban nemcsak jogi úton védekezett, hanem sajátrészvény-felvásárlási programot is indított. A részvények egy része pedig ománi és cseh (a CEZ energiavállalatról van szó) kézbe került, sokak szerint a Mol menedzsmentjéhez lojális befektetőkhöz. Az osztrákok ezért bírálták azt is, hogy a Mol egyre több külföldi állami vagy állami érdekeltségű tulajdonost von be a társaság részvényesei közé.

Ami a töltőállomások piacát illeti, itt szinte térségünk összes országában konkurensnek számít az OMV (vagy annak valamelyik leányvállalata), illetve a Mol-INA-Slovnaft csoport. A Mol a CEZ-zel kötött stratégiai szövetséggel, valamint az olasz IES finomító és töltőállomás-hálózat megszerzésével egyébként sajátos módon lassan kezdi bekeríteni az osztrák OMV-t.

Az Ausztriával határos országok közül immár Észak-Olaszországban, Szlovákiában és Csehországban gyűjtött startégiai partnereket és befektetéseket a magyar olajtársaság, sőt idén megnyitotta az első saját logójával ellátott benzinkutat is Ausztriában. Amikor erről a Molt kérdeztük, ott hangsúlyozták: szó sincs bekerítésről, a magyar társaság már régebben belekezdett a szlovák és a környező államok piacának meghódításába, amikor az OMV még be sem jelentette felvásárlási szándékát.

A Mol-OMV párviadal főbb hadszínterei

Jogi eljárások
EU-Brüsszel - Lex Mol érvénytelenítése
EU-Brüsszel - versenyjogi eljárás, az OMV-Mol esetleges fúziójának vizsgálata
Magyarország - OMV-perek a Mol, illetve a Mol menedzsmentje ellen

Privatizáció, felvásárlás
Magyarország - az OMV felvásárlási kísérlete a tőzsdén, a Mol saját részvényeit vásárolta
Horvátország - az INA privatizációjában várhatóan a Mol nyer az OMV előtt, a Mol már most is résztulajdonos
Szerbia - a NIS szerb olajmonopólium privatizációja iránt az OMV és Mol is érdeklődött, de a Gazprom áll nyerésre

Piaci verseny
Magyarország: Mol Nyrt. (piacvezető, finomítás, kitermelés, töltőállomások) és OMV Hungaria (töltőállomások) között
Románia: Petrom (piacvezető, OMV-érdekeltség, töltőállomás, finomító, kitermelés) és a Mol Romania (töltőállomások) között
Szlovákia: OMV-töltőállomások és Slovnaft (piacvezető, Mol-érdekeltség, töltőállomás, finomítás) között
Ausztria: OMV (piacvezető, kitermelés, finomítás, töltőállomások) és a Mol + a Mol-érdekeltségű Roth-töltőállomások között
Horvátország: OMV-töltőállomások és az INA töltőállomásai között
Bosznia-Hercegovina: OMV-töltőállomások és az INA/Mol, illetve az Energopetrol/INA/Mol töltőállomásai között
Olaszország: OMV-töltőállomások és az IES (Mol-érdekeltség, finomító és töltőállomások) között

És ahol nincs olyan éles verseny:

Nabucco-gázvezeték: az OMV és a Mol egymás partnerei a Törökországból Ausztriába tervezett csővezeték előkészítésében