Júliustól egy óra alatt bejegyzik a cégeket

Vágólapra másolva!
Az ügyvédekkel, az ügyvédi kamarával való egyeztetés után született a döntés arról, hogy a jövőben csak elektronikus úton lehet a cégbejegyzéseket intézni, és a változások bejelentését is csak ilyen módon lehet elintézni - mondta az [origo] kérdésére Gadó Gábor, az igazságügyi minisztérium szakállamtitkára.
Vágólapra másolva!

A július elsejétől életbe lépő változtatásokat kedden ismertette egy háttérbeszélgetésen Gadó. A szakállamtitkár tájékoztatott arról is, hogy aki a 2006-os V. törvényben leírt társasági szerződést mintaként használja, az az úgynevezett egyszerűsített eljárás során akár egy munkaóra alatt is bejegyeztetheti a cégét, a korábbi két nappal szemben. Az egyszerűsített eljárás egyébként továbbra is opcionális, vagyis az ügyfél dönthet szabadon arról, hogy él-e ezzel a lehetőséggel, és elfogadja-e társasági szerződésnek a törvényben szereplő mintát.

Csak a jogi képviselő járhat el

Az elektronikus ügyintézéskor csak a cég jogi képviselője járhat el, akinek hitelesített elektronikus aláírással, időbélyegzővel kell ellátnia az iratokat.

Ilyenkor az ügyvédek és a közjegyzők felelőssége fokozott, hiszen a cégbíróság szinte automatikusan végzi a dolgát - részben egyébként valóban automatákat használnak, jegyezte meg a szakállamtitkár.

Majd később ráérnek változtatgatni

Gadó szerint sokan várhatóan azt csinálják majd, hogy a formanyomtatványokat kihasználva alapítanak céget, majd később, amikor már él a vállalkozás, a saját igényeiknek megfelelően módosítják a szerződéseket. Ekkor viszont már lesz idejük kivárni a normál ügyintézést, ami az elektronikus ügyiratkezelés ellenére is 15 napig tarthat majd. Ez is azonban rövidebb lesz az eddig szokásos, legalább 15 napos, de gyakran 25 napig is húzódó, "papír alapú" procedúránál.

A 15 napos elbírálás az érdemi ügyeknél fontos, a cégbírók tehát továbbra is kapnak időt a sablonoktól eltérő ügyek megítélésére. A formanyomtatványos eljárás során a bírónak csak azt kell ellenőriznie, hogy a törvény által tételesen meghatározott okmányokat becsatolták-e, illetve a jogi képviselő a kérelemhez csatolta-e elektronikus aláírását - fejtegette tovább Gadó.

Egy óra - szimbolikusan

Az egyszerűsített eljárás esetében az egy munkaórányi idő persze csak szimbolikus jelentőségű sokszor, hiszen számos ügyvéd este vagy éjjel fogja beküldeni a dokumentumokat a bíróságokra, amelyek reggelre torlódnak majd fel. Éppen ezért az egyórás ügyintézés kezdési időpontját reggel 9 órában állapították meg, bár a bíróságokon már fél nyolctól is dolgoznak, nehogy túl nagy legyen a torlódás.

Hegedűs Márton, a minisztérium által megbízott informatikai cég, a Microsec Kft. fejlesztési igazgatója a sajtóbeszélgetésen elmondta: az elektronikusan érkezett iratok száma tavaly szeptember óta folyamatosan nőtt. 2007 szeptemberében 1500, idén májusban már 15 ezer kérelem érkezett így a bíróságokra. Június közepéig 12 ezer elektronikus kérelmet regisztráltak.