A semmiből jött elő egy magyar multi

2008.06.04. 17:39

Magyarországon és 18 másik országban működik egy olyan cég, amelyik pár hónapja még a logóját sem akarta kirakni a teherautóira, nehogy a konkurensek figyelmét felkeltse. Közben 1997 óta minden évben növelve a forgalmát, 96 millió eurós (23 milliárd forint) árbevételű céggé nőtte ki magát.

Az építőanyagokat gyártó és forgalmazó Masterplast Group Zrt. szerdán bejelentette, hogy fontolgatja a tőzsdére lépést. Tibor Dávid, a cég elnök-vezérigazgatója a Tisztán tőzsde konferencián arról beszélt, hogy szeptember és november között hozzák meg a végleges döntést arról, hogy bevezessék-e részvényeiket a pesti börzére. Ha így döntenek, akkor 2009-ben jelenhetnek meg a parketten először.

 Az 1997-ben létrejött Masterplast - amelynek igazgatóságában benne van a Graphisoft építészeti szoftvercég alapítója  Bojár Gábor is - Magyarországon két gyártóbázissal rendelkezik. Építőipari fóliákat, szigetelőanyagokat állítanak elő, amelyeket 18 országban saját leányvállalatuk révén értékesítenek. Első külföldi gyártóbázisuk viszont szeptemberben kezdheti meg várhatóan normál működését Szabadkán, Szerbiában, ötmillió euró befektetésével.

Az [origo] kérdésére, hogy miért Szabadkán építenek gyárat, amikor a cég forgalmának legnagyobb részét Romániában bonyolítja (és csak azután jön Magyarország), Tibor elmondta: szeretnek a konkurensek előtt járni. Szerbiában van ugyan politikai kockázat, de kevés a rivális. Mindeközben Romániában minden komolyabb versenytársuk már ott van. Szerbiában az adózás is nagyon kedvező, hiszen 10 százalékos a társasági adó.

Szintén Szabadka mellett szólt, hogy közel van a magyar autópályákhoz, márpedig az építőanyag-iparban a logisztika nagyon fontos költségtényező. Az [origo] információi szerint a Masterplast saját logisztikai hálózattal rendelkezik térségünkben. Ugyanakkor teherautóira nem nagyon írják ki a cég nevét, nehogy feltűnést keltsenek.

Kínába is mennek

A 700 embert foglalkoztató cég távolabbi tervei közt van egy kínai gyártóbázis létrehozása is, az ázsiai országban egyelőre kereskedelmi képviselettel van jelen a Masterplast.

Tibor Dávid szerint nincs szükségük a növekedés finanszírozásához azonnali friss tőkére, távlatilag viszont úgy szeretnének bővülni, hogy a jelenlegi menedzsment irányíthassa a vállalat terjeszkedését. Ezért nem akarnak stratégiai-szakmai befektetőket bevonni, és a kockázati tőkét sem preferálják. Az [origo] úgy tudja, a Masterplast a napokban küldi el levelét, amelyben felvételét kéri a tőzsdeképes cégek klubjába.

KAPCSOLÓDÓ CIKK