BL: valaki jól jár, valaki még jobban

Vágólapra másolva!
A Manchester United-Chelsea BL-döntő gazdasági hatása 267 millió euróra tehető, melyből 45 millió jut az orosz fővárosnak, a Bajnokok Ligája-győzelem pedig több mint 108 millió eurót ér - derül ki a MasterCardnak az [origo]-hoz eljuttatott elemzéséből. Összeállításunkból kiderül, miből adódik össze ez a ránézésre óriási összeg.
Vágólapra másolva!

A MasterCard megbízásából készült dolgozat szerint több mint 108 millió euró a tétje a moszkvai Bajnokok Ligája-döntőnek. A BL történetében első tisztán angol finálé győztes csapata elsősorban játékosállományának értéknövekedéséből, a kupával járó díjazásból, a szponzori szerződésekből, valamint a televíziós közvetítési díjakból remélhet jelentős bevételt, de cég szerint a vesztes csapatnak is 38 millió eurót hozhat a konyhára a kudarc.

A teljes BL-idényt nézve még látványosabb a kupagyőztes mérlege. A kutatást irányító Simon Chadwick sportgazdasági szakértő szerint a döntőbe jutott Manchester United és Chelsea már a finálé előtti szereplésből is 38-38 millió eurós bevételt könyvelhetett el. Ennek megfelelően a moszkvai döntő győztese összesen 146 millió euró plusszal zárja a sorozatot.

A 2007-es BL-döntő tétje kevesebb volt - mutat rá a társaság megbízásából készült tanulmány. Athénban "mindössze" 100 millió eurós bevétel reményében csapott össze az akkori két döntős, a Milan és a Liverpool. A befutó végül az olasz csapat lett.

Moszkva mindenképp jól jár

"Egy győztese már biztosan van a mérkőzésnek - mondja Chadwick -, jelesül az orosz főváros." A kutató szerint Moszkva mintegy 44,5 millió eurós bevételre tesz szert a meccs kapcsán - a görög fővárosnak 2007-ben még be kellett érnie 26 millióval.

Rövid távon Moszkva bevételének nagy része a focirajongók különböző vendéglátóhelyeken, üzletekben, szállodákban, helyi látványosságoknál, fogadóirodákban esedékes pénzköltéséből származik, de hosszú távon a város profitálhat a növekvő turizmusból és abból, hogy sikeres lebonyolítás esetén a jövőben nagyobb eséllyel adhat otthont hasonló megarendezvényeknek.

A MasterCard megbízásából készült kutatás szerint körülbelül 42 ezer drukker utazott a szigetországból az orosz fővárosba, és több mint 20 millió brit követi televízión a mérkőzést. Világszerte becslések szerint mintegy 100 millióan látják a döntőt.

Simon Chadwick szerint a 2008-as Bajnokok Ligája nem csupán a legnagyobb díjazású klubsorozat a kontinensen, de üzleti hatása - melynek mértéke mindent összevetve 267 millió euróra tehető - a fináléját egy szintre emeli a világ legnagyobb sporteseményeként számon tartott Superbowllal, az NFL amerikaifutball-bajnokság döntőjével.

Az UEFA sem panaszkodhat

Nem csupán a döntő, hanem az egész szezon fő nyertese az európai szövetség. 1992-ben a nagy klubok nyomására alakították a Bajnokcsapatok Európa Kupáját elitklubokat tömörítő, csoportküzdelmekkel felturbózott versengéssé - ám az UEFA legalább olyan jól járt, mint amazok. A BL összes kereskedelmi jogával ugyanis a szövetség rendelkezik, és többéves időtartamra, hatalmas összegekért értékesíti a támogatói szerződéseket.

Ezenkívül minden szezon előtt egész éves megállapodásokat köthet a közvetítő tévékkel is. Így tervezhető, előre befolyó pénzekhez jut hozzá, ami likviditási szempontból tökéletes megoldás, de ami még ennél is fontosabb: a kiadások a bevételekhez igazíthatók, hiszen az utóbbiak időben előbb merülnek fel.

Az UEFA 2006-ban 607 millió, egy évvel később 819 millió euróból gazdálkodott, de ebben benne van az UEFA-kupából befolyó pénz is. Jellemző adat a két kupa különbségére, hogy ebből az összegből a 32 BL-főtáblás csapat 585 millió euróval, míg a 40 UEFA-kupa-főtáblás (a BL-ből átkerült csapatokkal együtt) összesen 37,6 millióval gazdagodott.

A médiaértékesítésből származó bevétel önmagában is hatalmas szám, de még inkább érzékelteti a súlyát, hogy ezen kívül összesen 7 millió eurónyi egyéb bevételt generál a sorozat (nagyrészt a döntő jegyeladásával).

Kiadási oldalon 2007-ben olyan tételeket találunk, mint a csapatok között elosztott pénz (ezt már fentebb említettük), a szervezett események finanszírozása (101 millió euró) és a jótékonyságra költött összeg (87 millió euró). A tavalyi nettó eredmény 45 millió euró volt a 2006-os 36 millióval szemben.