Vágólapra másolva!
A termelői árkiegészítés címén tavaly kapott 160 milliárdos állami támogatás fedezte a MÁV-csoport költségeit. Ez a pénz nem adomány, hanem az állam által megrendelt szolgáltatás részbeni finanszírozása, de miután a központi költségvetés hosszú évek óta nincs abban a helyzetben, hogy teljes egészében vállalhassa a rá háruló költségeket, a vasúttársaság folyamatosan veszteséget mutat ki - olvasható a Napi Gazdaságban.
Vágólapra másolva!

A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta, ez messze nem jelenti azt, hogy ne lennének jelentős hatékonysági tartalékok. Az egyik ilyen terület a menetrendtervezés, -szervezés. A szerelvények átlagos kihasználtsága ugyanis jelenleg 36-37 százalékos, amit a cég legalább 40-45 százalékra szeretne növelni.

Sipos kiemelte, hogy a VDSZSZ által hangoztatott kétezermilliárddal szemben 1993 és 2006 között mintegy 500 milliárd forintos tőkevesztést szenvedett el a cég. A tavalyi állami támogatás 98 milliárd forint volt, ám az év során további 62 milliárdos állami juttatásban részesült a csoport, amiből a személyszállító MÁV-Start Zrt. 22, a MÁV Zrt. pedig 40 milliárd forintot kapott. A magyar vasút 7200 kilométeres pályájával szemben az 5700 kilométeres pályát üzemeltető osztrák vasúttársaság 1,6-1,8 milliárd eurós költségtérítésben részesül - tette hozzá Sipos. Idén összességében 120 milliárdos támogatásra számíthat a MÁV-csoport, ez az összeg azonban csak a MÁV Zrt.-nél biztosítja a nullszaldós eredményt, a MÁV-Start Zrt.-nél 40-50 milliárdos hiány keletkezhet az év végére.

Sipos elmondta, a cég 2006. évi 314 milliárdos hitelállománya a kapott tőkeemelésnek köszönhetően tavaly 246 milliárdra mérséklődött. Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke korábban azt mondta, hogy a MÁV-csoport 13 év alatt 768 milliárd forint adósságot halmozott fel. Sipos erre úgy reagált, hogy ebből az összegből 400 milliárdot képvisel a cégnek az állammal kötött vagyonkezelési szerződéséből fakadó hosszú távú kötelezettsége, ami nyilvánvalóan nem nevezhető felhalmozott adósságnak.

A MÁV Cargo értékesítéséből befolyó 102,5 milliárd forintból 30 milliárdot minden bizonnyal beruházásokra, a többit pedig hiteltörlesztésre fordítják. Ez a felosztás azonban még változhat - olvasható a Napi Gazdaságban.