Akcióterv a termékhamisítás ellen

Vágólapra másolva!
Akciótervet dolgoz ki az Európai Unió és Kína a termékhamisítással szembeni fellépés eredményessége érdekében - ebben állapodott meg Kovács László adó- és vámügyi biztos kínai partnerével az EU és Kína vámegyüttműködési bizottságának pekingi ülésén.
Vágólapra másolva!

A magyar biztos elmondta, a hamisított termékek bekerülése az uniós piacra nemcsak a szellemi tulajdonjogok megsértésével, a költségvetési bevételek csökkenésével és az eredeti gyártók nyereségének elmaradásával okoz károkat, de a hamis gyógyszerek, élelmiszerek, gyermekjátékok és gépkocsi-alkatrészek a fogyasztók egészségét, biztonságát, sőt életét is veszélyeztethetik.

Az ülésen Kovács László hangsúlyozta, hogy Kínában folytatni kell a hamisított termékek gyártásnak visszaszorítását, az értékesítési hálózatok felszámolását, és alaposabbá kell tenni a Kínából származó export ellenőrzését.

Az áruszállítás biztonságát erősítő együttműködést szolgálja a tavaly novemberben elindított kísérleti program, amelyben kínai részről a világon a legnagyobbak közé tartozó sencseni (Shenzhen) kikötő, míg az EU részéről a rotterdami és a felixstowe-i kikötő vesznek részt. A pekingi megbeszélésen egyetértettek abban, hogy a kezdeti tapasztalatok márciusi kiértékelésétől függően újabb kikötők bevonásával érdemes erősíteni a rendszert. A nemzetközi kereskedelmi forgalom döntő része a tengeren bonyolódik - emelte ki Kovács László.

Az EU-biztos a találkozón szorgalmazta egymás biztonsági normáinak, illetve ellenőrzési eredményeinek kölcsönös elismerését, valamint azt, hogy Kína is hozzon létre az Európai Unió úgynevezett elismert gazdasági szereplő státusához hasonló kereskedelmi partneri rendszert, mert ezek kölcsönös elfogadása a megbízhatónak bizonyuló uniós, illetve kínai kereskedőknek jelentős könnyítéseket biztosítana a vámvizsgálat nyomán.

Ez lenne a közösen képviselt alternatíva az Egyesült Államok kongresszusa által elfogadott, a tengeri konténerek 100 százalékos átvilágítását előirányzó törvényre is - vélte Kovács László. Kijelentette, hogy az amerikai szabály 2012-re tervezett bevezetése nemcsak rendkívüli költségekkel járna, hiszen több mint 700 kikötő erre alkalmassá tételét igényelné, de ellehetetlenítené a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokat, a tengeri hajózást. A kínai partnerrel egyetértettek abban is, hogy az ilyen, egyoldalú lépésekkel szemben a két- és többoldalú vámegyüttműködést, a közös kockázatelemzés alapján történő szelektív ellenőrzést érdemes támogatni.

Megállapodtak abban is, hogy közös munkacsoportot hoznak létre a vámhatóságok közötti igazgatási együttműködés fokozására, egymás kölcsönös megsegítése érdekében.