A Volvo is érzi a krízist, csökkent a profit

Vágólapra másolva!
A vártnál rosszabb számokat jelentett a svéd Volvo teherautógyár 2008 harmadik negyedévéről. Egyelőre csak a nyereség - illetve természetesen a megrendelések - csökkenésében érhető tetten a gépjárműipari lassulás, miközben javában folyik az iparági konszolidáció.
Vágólapra másolva!

A világ második számú teherautógyára, a svéd Volvo AB pénteken 2 milliárd svéd koronás adózott eredményt jelentett a harmadik negyedévről, 36 százalékkal kevesebbet a tavalyi harmadik negyedévi 3,149 milliárdnál. Az elemzők 3,58 milliárdot vártak a harmadik negyedről. A nagy lassulást azzal magyarázták, hogy a kilátások rosszak, a megrendelések Európában máris "csikorogva lefékeztek".

A bevétel 2 százalékkal 69,604 milliárd svéd koronára nőtt 68,367 milliárdhoz képest. A forgalom Nyugat-Európában az egy évvel azelőttihez képest 4 százalékkal 26,039 milliárd svéd koronára, Észak-Amerikában 12 százalékkal 10,593 milliárd koronára csökkent.

A korábbiakhoz hasonlóan Kelet-Európában még ütemesen nőtt a bevétel, 21 százalékkal 7,27 milliárd koronára, és kiugróan javult Dél-Amerikában is, 35 százalékkal 5,325 milliárd koronára. Ázsiában már csak 3 százalékos volt a növekedés, 5,031 milliárd koronára.

Még rémesebb a vállalat számára a megrendelések alakulása: a harmadik negyedévben Európában mintegy 20 ezer új teherautóra kaptak megrendelést - egy évvel korábban még 41 970-re. Észak-Amerikában viszonylag stabil a helyzet: a 7578 teherautóra kapott új megrendelés csak 1 százalékkal kevesebb a tavalyi harmadik negyedévinél, illusztrálva az ott már javuló gazdasági kilátásokat.

Az év első felében még folytatódott a tavaly év végétől érezhető irányzat: sikerült leküzdeni az európai és az amerikai környezetvédelmi szabályok szigorítása okozta, tavalyi visszaesést, az értékesítés gyarapodott, a profit növekedésének azt meghaladó üteme pedig arra vallott, hogy a világgazdasági lassulás ellenére az árérvényesítő képesség is javul.

A harmadik negyedév azonban hideg zuhanyként emlékeztetett arra, hogy a világ még csak most kezdi érezni a "nem elsőrendű válság" reálgazdasági következményeit.

A Volvo-csoporthoz tartoznak a Renault és vele az amerikai Mack teherautó-márkái is, miután a Volvo 2001-ben megvette a Renault VI-t. Tavaly márciusban a Volvo csoport a japán Nissan Diesel teherautógyárral bővült. Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb európai uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok megdrágítják a gyártást.

Ez indokolta a német MAN teherautó- és gépgyár sikertelenül zárult törekvését a svéd Scania teherautógyár megvásárlására tavaly - habár kerülő úton sikerülhet az ügylet: a MAN-ban 30 százalékkal részes Volkswagen csoport idén márciusban 69 százalékos többséget szerzett a Scaniában.