Vágólapra másolva!
Az orosz-magyar kormányközi vegyes bizottság gazdasági szekciójában, szeptember 30-án kerülhet szóba a Malév helyzete - mondta Daróczi Dávid kormányszóvivő kedden az [origo]-nak. Moszkvai magyar diplomáciai körök egyébként egyelőre nem tudnak kormányszintű egyeztetésről a két ország között. A Magyar Televízió esti hírműsorában elhangzott: a légitársaság tulajdonosát, az AirUnion vállalatcsoportot, amelyet Borisz Abramovics vezet, pénzügyi nehézségei miatt a megszűnés fenyegeti.
Vágólapra másolva!

A Magyar Televízió híradója úgy tudja: a magyar kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy megmentse a Malévot. Felvették a kapcsolatot orosz kormánykörökkel, és abban a 62 millió eurós bankgaranciában bíznak, amelyet a privatizációkor a Vnyesekonombank adott.

Daróczi az [origo]-nak nem kívánt részletekbe bocsátkozni arról, hogy valóban felvette-e a két kormány már most a kapcsolatot egymással az ügyben. Moszkvai magyar diplomáciai körökben ugyanakkor nem tudnak arról, hogy a Malév ügyében a magyar kormány az orosz kormányhoz fordult volna.

A légitársaság üzleti tervei nem teljesültek, közben pedig az orosz tulajdonosok hazai érdekeltségei egyszerűen összeomlottak. Az Abramovics-féle AirUnion-csoport gépei sokáig hitelbe tankolták az egyre drágább kerozint, de az egyre nagyobb adósságok miatt az orosz állami hatóságok megvonják tőlük a téli menetrend életbe lépésével a repülési engedélyt.

Nem tűnt el a vagyon, csak a készpénz

A moszkvai sajtó már beszámolt arról: az AirUnion vagyona - beleértve a repülőgépeket is - egyszerűen eltűnt. Az ingatlanokat eladták, a dolgozók fizetésére nincs fedezet.

Orosz szakértők, s köztük az AiRUnion ügyeit kezelő Vitalij Vancev - a vnukovói repülőtér fő magánrészvényese és hétfő óta az AiRUnion romjain létrehozandó új, legnagyobb orosz légitársaság kijelölt igazgatója - nyilatkozataiból ugyanakkor az derül ki, hogy az AiRUnion vagyona nem tűnt el, csak a készpénz fogyott el.

A SkyExpress fapados társaság, amelyben ugyancsak jelentős részük van az Abramovics fivéreknek, problémamentesen működik. Bár a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság jelezte, hogy a SkyExpress is eladósodott a vnukovói repülőtérrel szemben, ezt a reptér sietett megcáfolni. Kiderült viszont, hogy több üzleti csoport - köztük a repülőtér is - érdeklődik a SkyExpress iránt.

Abramovics és cégei

Tavaly áprilisban a Malév részvényeinek 99,95 százaléka a Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. birtokába került. Az AirBridge 51 százalékban két magyar magánszemély, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics birtokában van.

A Magyar Nemzet kedden azt írta, hogy a Malév a közelmúltban számos olyan intézkedést tett, amellyel megváltoztatta a cég korábbi üzleti stratégiáját. Megszüntette New York-i és torontói járatait, és a téli menetrendben öt középtávon repülő Boeing 737-es gépét is leállítja. Amikor a Malévet privatizálták, még 28 gépe volt, 2010-től viszont már csak 17-tel számol a társaság. Tavaly a dolgozók hat, idén a munkavállalók 22 százalékát építik le a magyar légitársaságnál.

Még a magyar államé a Malév márkanév

Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szóvivője szerint a privatizációs szerződés alapján a Malév közvetlen tulajdonosa, az AirBridge Zrt., csak az MNV jóváhagyásával, az eredeti privatizációs szerződés betartásával, és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatná el a Malév részvényeit. Ráadásul a magyar államnak öt éven belül elővásárlási joga van a Malév azon részvényeire - több mint 99 százalékra - ami az AirBridge tulajdonában van.

Az MNV figyelemmel kíséri a Malév privatizációs szerződésben vállaltak betartását - mondta el Száraz. Azokat a szerződési feltételeket, amelyeket a vevő, az Airbridge Zrt. vállalt, és amelyek mögött banki garancia áll, a tulajdonosok teljesítik. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV Zrt.-vel, és tájékoztatást ad azok állásáról.

Száraz megerősítette: a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában vannak azok az elemek, amelyekhez az Airbridge csak akkor jut hozzá, ha a hiteleket törlesztették. Ide tartozik egyebek között a márkanév is. A Malév szeptember elején jelentette be, hogy az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt nyújtott neki.