Visszavonnák a fuvarozók kedvezményeit

Vágólapra másolva!
Tisztességtelen és a kormány részéről nehezen megmagyarázható az a többlettámogatás, amelyet a közúti fuvarozók az üzemanyagár többszöri csökkenése után is kapnak, ezért a keletkezett 9 milliárd forint többletbevétel tömegközlekedésre fordítását javasolja a pénzügyminiszternek a Levegő Munkacsoport.
Vágólapra másolva!

A Levegő Munkacsoport MTI-hez eljuttatott közleménye kiemeli, hogy a fuvarozók idén májusban literenként 10 forintos csökkentést kértek a gázolaj jövedéki adójából, azóta viszont már 16 forinttal csökkent a gázolaj ára. Mivel az Európai Bizottság nem járult hozzá az adócsökkentéshez, a fuvarozóknak más kedvezményeket adott a kormány. Ezeknek a visszavonására levélben kéri Veres János pénzügyminisztert a Levegő Munkacsoport elnöke.

Lukács András azt javasolja a tárca vezetőjének, hogy az így megtakarított mintegy 9 milliárd forintot a tömegközlekedés támogatására fordítsa.

A kedvezmények megadása egyébként is tisztességtelen volt a gazdaság, illetve a társadalom többi szereplőivel szemben - állítja a levélíró - hiszen ők semmiféle hasonló ellentételezést nem kaptak, sőt, a fuvarozóknak nyújtandó kedvezményeket ők kell, hogy megfizessék. Még inkább tisztességtelen és a kormány részéről nehezen megmagyarázható lenne, ha még a "kiváltó ok" elmúltával is folytatódna a közúti fuvarozók többlettámogatása az egész társadalom rovására.

"Egyúttal ismételten kérem pénzügyminiszter urat, kezdeményezze, hogy a közúti teherfuvarozók teljes egészében fizessék meg az általuk okozott összes kárt, illetve költséget. Különösen sürgetőnek tartjuk a nehéz tehergépjárművek kilométer-arányos úthasználati díjának a bevezetését minden útvonalon. Ez felel meg a piacgazdaság, a társadalmi igazságosság, a jogállamiság és a környezetvédelem követelményeinek" - fejeződik be a Levegő Munkacsoport elnökének levele.

A kormány sokat vállalt

A kormány és fuvarozók között született megállapodás első pontja a kamionstop kezdetét kitolta szombaton délután 3 órára. A kormány vállalta, hogy a közúti bírság-rendeletet úgy módosítja, hogy az - a visszatartó erő megtartása mellett - ne lehetetlenítse el a vállalkozásokat.

A kormány vállalta azt is, hogy a gépjárművezetői munkaerőhiány enyhítésére a Munkaerő-piaci Alap képzési alaprészéből 2008-ban egyszeri, 150 millió forintos keretösszeggel képzéstámogatási programot indít.

Az olyan tehergépjármű után, amelynek megengedett legnagyobb össztömege, illetve az olyan nyergesvontató után, amelynek megengedett legnagyobb vontatható össztömege a 40 tonnát meghaladja, a 40 tonnát meghaladó tömegrész 50 százalékának megfelelő tömegrész minden megkezdett 100 kilogrammja után 1200 forintot térít vissza az állam, feltéve, hogy az adott gépjármű után az adott évi gépjárműadót megfizették.

A kormány vállalta azt is, hogy az adótörvény-módosítások keretében az illetéktörvény módosítására olyan javaslatot fogalmaz meg, miszerint az 5000 köbcentiméter lökettérfogatot meghaladó tehergépjárművek esetében a többlet lökettérfogat-részre a hatályos 18 forint/köbcentiméternél kedvezőbb, 13 forintos tarifa érvényesüljön a tulajdon átruházási illetéknél.