Drágulást okozna az OMV-Mol frigy

Vágólapra másolva!
Komolyan korlátozná a piaci versenyt és magasabb árakhoz vezetne, ha az OMV felvásárolná a Molt - állapítja meg az Európai Bizottság egyelőre bizalmas dokumentumában, amelyről a Reuters hírügynökség közölt részleteket.
Vágólapra másolva!

A két cég kölcsönösen egymás legfontosabb "féken tartója" a térségben, az összeolvadással ez megszűnne, olvasható az uniós versenyügyi szakértők 134 oldalas jelentésében. Az OMV várhatóan ellenvéleményében igyekszik majd meggyőzni a bizottságot, illetve javaslatokat tenni a bizottság által jelzett problémák orvoslására, írja a Reuters.

Az esetleges egyesülés révén az OMV, amelyé a schwechati finomító, megszerezné a Mol százhalombattai finomítóját, illetve a pozsonyi Slovnaft finomítót is. Mivel mindhárom finomító képes kerozinnal ellátni a bécsi repülőteret, egyetlen tulajdonos esetén megszűnne közöttük a verseny, a bizottsági dokumentum szerint. Ez a bírálat fölveti annak lehetőségét, hogy az OMV-nek adott esetben meg kellene válnia az egyik finomítótól, hogy az üzletet Brüsszel jóváhagyja, jegyzi meg a hírügynökség.

Korlátozná a versenyt az egyesülés

Az unió ellenvetésében az egyes termékeket és az egyes országokat érintően részletesen értékeli a helyzetet. Ezek szerint az OMV által javasolt egyesülés következtében Ausztriában, Magyarországon és Szlovákiában korlátozottá válna a verseny a benzin, a dízelolaj, a fűtőolaj és a kerozin piacán. A versennyel kapcsolatban komoly gondok merülnének fel a magyar és a szlovák aszfaltpiacon, és a benzin, valamint a dízelolaj magyarországi, szlovákiai és romániai forgalmazásakor, állítja a bizottság.

Az OMV arra kérte a bizottságot, hogy a piacot egészében tekintse át, a német-dán határtól és a Benelux-térségtől a Fekete-tengerig terjedően, az OMV szerint ugyanis az egész Európára kiterjedő termelés korlátot szab az OMV és a Mol áremelésének. A bizottság elvetette ezt az érvet, mondván, hogy Európában 10 százalékos árkülönbségek vannak. Ezért a bizottság nemzeti piacokra bontva végezte el vizsgálatát. A bizottság szerint "ez az árkülönbség nemcsak az európai méretű piac hiányát bizonyítja", szemben az OMV állításával, hanem a nyugat-európai termelők közép-európai piacok iránti érdeklődésnek hiányát is.

A bizottság elemezve a két cég versenyhelyzetét, a Mol érvelését fogadja el, amely szerint a két társaság csaknem egymás tükörképe.

Az OMV aggódik az indiszkréció miatt

Az OMV csütörtökön azt jelezte, hogy tartalmilag nem kommentálja a bizalmas uniós dokumentumot, ugyanakkor nézete szerint ebben a szakaszban az indiszkréció "aggasztó". Az OMV egyik szóvivője - akit az APA idézett - úgy nyilatkozott: "nézetük szerint most az EU versenyhivatalát kell porondra szólítani, mert a bizalmi szabályok betartása fontos az egész folyamat egyensúlya szempontjából". Mint mondta, nem tudni, ki rejtőzhet a bizalmi szabályok megszegése mögött, de "a Mol vezetése a múltban sem éppen a finom pengeváltással tüntette ki magát az OMV-vel folyó vitában".

Aggodalomra okot adónak nevezte a szóvivő azt a tényt, hogy "nyilvánvalóan egy részes fél szegte meg a bizalmi szabályokat", és ezzel azt mutatja, hogy "egy alapos és nyugodtan folyó versenyjogi vizsgálat neki egyáltalán nem érdeke".

Ugyanakkor az MTI megkeresésére Jonathan Todd, az uniós versenyügyi főigazgatóság szóvivője közölte: a bizottság soha nem kommentál folyamatban levő összefonódási vizsgálatot.

Az OMV várhatóan ellenvéleményében igyekszik majd meggyőzni a bizottságot, illetve javaslatokat tenni a bizottság által jelzett problémák orvoslására, írja a Reuters.

A Mol szerint rossz ötlet a fúzió

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója korábban az MTI-nek kifejtette, hogy a vállalat álláspontja szerint az OMV megkeresése komoly versenyjogi aggályokat kelt: nem szolgálja a fogyasztók érdekeit, ráadásul inkább korlátozza a régióban lévő versenyt, mintsem egy hatékonyabb piac kialakítását elősegítené.

Mosonyi György vezérigazgató korábban úgy vélte: az osztrák OMV elképzelte, Mollal való összefonódás brüsszeli versenyjogi vizsgálatából - amelyet az OMV kezdeményezett az Európai Bizottságnál - a szakértők számára is egyértelművé válik majd, hogy a két cég egyesülése miatti veszteség - amely 300-400 millió eurós nyereségcsökkenésben jelenne meg - legalább akkora lenne, mint a fúzió esetleges előnye.

Ezenkívül monopolhelyzet jönne létre Ausztriában, Magyarországon és Szlovákiában, ezért a cég kénytelen lenne eladni olajfinomítóinak egy részét. A finomítói kapacitásokon túl a benzinkúthálózat is problémás lehet a Mol szerint, ugyanis, mint Ferencz I. Szabolcs, a Mol szóvivője korábban kijelentette: a két vállalat egyesülésével olyan társaság jönne létre, amely Ausztriában a benzinforgalmazás 67 százalékát, Magyarországon viszont a 97 százalékát ellenőrizné.

A vezérigazgató hangsúlyozta: az OMV négy éve javasolja a két cég fúzióját, amelyre a Mol többször is úgy reagált, hogy rossz ötletnek tartja. Magyarország több együttműködést is javasolt harmadik országban, de az osztrákok csak az egyesülésről szerettek volna tárgyalni. Az OMV kényelmes helyzetben van hazájában, és a vezetői úgy gondolták, hogy az egyetlen kelet-európai konkurens felvásárlása a legjobb mód a fejlődésre - tette hozzá.