Hazai borokra szomjas az amerikai piac

Vágólapra másolva!
A globálisan 23 millió dollár árbevételű, magyarországi székhelyű, Monarchia Matt International nemzetközi cégcsoport, amelynek Egerben és Kaliforniában van saját borászata, évi 2 millió dollár értékű magyar bort exportál az USA-ba, ahol az érdekköréhez tartozik még öt nagykereskedelmi cég, egy internetes boráruház és három borszaküzlet New Yorkban, Floridában és Kaliforniában. A szakemberek szerint további lehetőségek várnak a magyar borászokra, ebben próbáltak segíteni egy szakmai konferencián.
Vágólapra másolva!

A "Magyar borok az amerikai piacon" címmel meghirdetett etyeki tanácskozáson kiderült, hogy USA-ban évi 30 milliárd dollár értékben 2,8 milliárd liter bor vásárolnak az emberek, és a vásárlók 57 százaléka nő, akik a legtöbb esetben külső megjelenés - palack, címke - alapján választanak a kínálatból.

A vásárlók között ma már szép számmal akadnak szakértő borívók, akik évi 40-50 palack bort vesznek és olyanok is, akik ragaszkodnak a már megismert és megkedvelt márkájukhoz. A borfogyasztási szokások jelentős változását mutatja, hogy míg 15 évvel ezelőtt a rose borok vezették a toplistát, 2007-ben az eladott borok 43 százaléka vörös, 42 százaléka fehér volt és csak 15 százak rose fogyott. A magyar borokról szólva elmondta, hogy igazán egy Magyarország márka felépítésével, az amerikai nagyvárásokat megcélozva lenne esélyük arra, hogy a 15-20 dollár közötti értékesítéssel bekerülhessenek az amerikai borpiacra. Ehhez azonban összefogásra és állami támogatásra is szükség lenne.

Erre még egy ideig várni kell. Legalább is annak alapján, amit Bödőcs Róbert, az ITDH Hungary ágazatvezetője felvázolt. Eszerint az ITDH a kapcsolatrendszerével, a kereskedelem fejlesztési koncepciójával a környező országokon túlmenően a svéd, a holland és a brit piacon szeretné megerősíteni a magyar borok jelenlétét, amelyekhez jelentős európai uniós források is rendelkezésre állnak.

Bruce Walker, az MMI kaliforniai borászata, a Starry Night alapítója, az Egyesült Államok ismert borászati szaktekintélye csak megerősíteni tudta azt a tényt, hogy a magyar borok amerikai értékesítése misszionárius feladat. Olyan feladat, amiről nem szabad lemondani, hiszen egy 30 milliárd dolláros piacról van szó, ahol a magyar boroknak igen is ott kell lenniük. Különös tekintettel arra, hogy egyre nagyobb mértékben nő az import borok mennyisége. Az MMI, mint a magyar borok legnagyobb amerikai importőre évi 150-200 ezer palack bort értékesít az USA-ban a nagykereskedelmi, a kiskereskedelmi valamint az internetes hálózaton keresztül. De, ahhoz, hogy a magyar borok valóban ismertté és kedveltté váljanak a szélesebb fogyasztói körben, ahhoz itt Magyarországon lenne szükség összehangolt erőfeszítésre.