A zászlóscégek lehagyják a magyar gazdaságot

Vágólapra másolva!
A szerény mértékben növekvő magyar gazdaságnál jobb teljesítményt nyújtottak a legnagyobb magyar tőzsdei vállalatok az első negyedévben, bár ez inkább a külföldi leányoknak köszönhető. Az is látszik azonban, hogy a magyarok még mindig sok hitelt vesznek fel, viszont egyre kevesebb benzint veszünk.
Vágólapra másolva!

A magyar bruttó hazai termék (GDP) 1,6 százalékkal növekedett 2008 első negyedévében, aminél a nagyobb tőzsdei cégek jobb profitbővülésről adtak számot ugyanerre az időszakra. Az okokat vizsgálva azonban jól látszik, hogy Magyarország zászlóshajóinak számító cégei nem elsősorban itthon vitézkedtek, a gyorsabb bővülést ugyanis a külföldi leánycégeknek köszönhették.

A magyar piacnak leginkább kitett Magyar Telekom, pedig a költségek lefaragásával igyekszik profitját növelni.

Leányaira támaszkodik az OTP, az eminens a DSK

Erre ráadásul tudatosan is építenek, hiszen az OTP vezetése deklarálta, hogy a profit egyre nagyobb hányadát várják a külföldi leánycégektől. A Magyarországnál délebbre fekvő országokban ugyanis a hitelezés növekedése még a magyarnál is gyorsabb: sokszor akár az 50 százalékhoz is közelít. Az OTP 55,3 milliárd forint nettó profitot ért el az első három hónapban aminek 30 százalékát a külföldi leánycégek hozták, azok közül is kiemelkedve a bolgár DSK. A cél egyébként az, hogy év végére a 30 százalékos arány 33 százalékra emelkedjen.

Ugyanakkor a magyarországi teljesítményére sem panaszkodhat az OTP, lakossági hitelezésben ugyanis 18 százalékot meghaladó ütemben sikerült növekedni. A hitelezés bővülése a bolgár DSK esetében 50 százalékos volt. A DSK esetében a profit is 45 százalékkal nőtt év/év alapon, szemben az átlagos 10 százalék alatti nyereségbővüléssel.

A gyógyszergyáraknál is az export a húzóerő

Az Egis gyógyszergyár belföldi forgalma az október-márciusi időszakban 10,3 százalékkal csökkent, így 14,7 milliárd forint volt. Az üzleti év második negyedévében, január-márciusban a belföldi értékesítés 6,677 milliárd forintot tett ki, ami 14 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál. Az értékesítés volumene a bázishoz képest 4 százalékkal csökkent, míg az árcsökkentések hatása mínusz 10 százalékot tesz ki.

A társaság exportja viszont továbbra is dinamikusan növekszik: a második negyedévi kivitel értéke 102,1 millió dollárt tett ki, ami 31 százalékkal magasabb a bázisnál, és mindenkori negyedéves csúcsot jelent. Az első félévi export 196,9 millió dollár volt, 35 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az Egis kelet-európai kivitele egyébként gyorsabban nőhet a FÁK-régiós exportnál. A társaság 20 százalékra emelte a 2008-ra vonatkozó kelet-európai export-növekedési előrejelzését, középtávon pedig 15 százalékos bővülést vár.

Gyakorlatilag hasonló számok jellemzik a Richter bevételeit is. A konszolidált kimutatás szerint a társaság belföldön 7,422 milliárd forint árbevételre tett szert. Az eladott Medimpex nélkül korrigált konszolidált belföldi árbevétel 14,3 százalékkal esett a Richter esetében is.

Az export piacokról származó árbevétel 2008 első három hónapjában 191,2 millió euró volt, 25,6 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi bázisnál. A Richter a FÁK-államokban 72,7 millió euró forgalmat ért el a Richter, ez 9,7 százalékkal magasabb a bázisnál. Ebből 48,7 millió euró volt az oroszországi forgalom, ami 11,2 százalékos emelkedés. Az Európai Unióba szállított termékek bevétele 57,6 százalékkal nőtt, 95,2 millió eurót tett ki. Az amerikai értékesítés dollárban 14,1 százalékkal csökkent, 16,4 millió dollár volt. Itt azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a dollár mintegy 10 százalékkal értékelődött le a forinttal szemben ugyanebben az időszakban.

A Magyar Telekom csak a költséghatékonyság növelésében bízhat

A hazai piacnak a Magyar Telekom a leginkább kitett a nagy cégek közül, ami kitűnik a konszolidált számaiban. Ugyanakkor az is látszik, hogy a leánycégek növekedési dinamikája jobb a magyarénál, csak a méretűk alacsony.

A T-csoport bevétele 162,64 milliárd forint volt az első negyedévben, 0,9 százalékkal több a tavalyi első negyedévinél. A bevételen belül a leginkább meghatározó T-Com Magyarország bevételei 5,2 százalékkal 57,6 milliárd forintra csökkentek 2008. első negyedévben. Ugyanakkor Macedóniában a vezetékes szolgáltatásokból származó bevételek 1,0 százalékkal 10,3 milliárd forintra nőttek, míg a T-Com Crna Gora bevételei 9,3 százalékkal 4,8 milliárd forintra emelkedtek.

A csoporton belül húzóerőnek számító mobil üzletágak közül a T-Mobile Magyarország bevételei kismértékben, 0,2 százalékkal 67,0 milliárd forintra emelkedett, míg a T-Mobile Macedónia bevételei 10,9 százalékkal 10,3 milliárd forintra, a montenegrói mobil bevételek pedig 15,1 százalékkal 3,7 milliárd forintra nőttek. A 22 milliárd forintos nettó eredmény 39,5 százalékos növekedését viszont azzal érte el a társaság, hogy jelentős költséghatékonyság javító intézkedésekbe kezdtek, ellensúlyozva a bevételek stagnálását.

A Mol-nál jól fogyott a benzin itthon is

A Mol speciális helyzetben van, hiszen az olajtársaság számára az elsődleges cél a jelenlegi olajárak mellett az olajkitermelés növelése lehet, amire Magyarországon nem sok esélye van, ezért értelemszerűen a külföldi vállalatfelvásárlások a céljai. A gyorsjelentésből azonban az is kiderült, hogy a kormány megszorító intézkedései érezhetően visszafogták a növekedést, és azt várhatóan továbbra is fékezte 2008. első negyedévében. Az üzemanyag keresletet meghatározó közúti áruszállítás az erős exporttal párhuzamosan tovább emelkedett, így összességében ebben a negyedévben az üzemanyag-kereslet 3,4 százalékkal tovább nőtt. Ezen belül a benzin 1,6 százalékkal csökkent, a dízel viszont 6,2 százalékkal emelkedett.

Ezzel szemben a szlovák gazdaságban az első három hónapban is folytatódtak a korábbi negyedévek kedvező tendenciái. A növekedés a 2007-es rekordszintű, 10 százalékot meghaladó GDP növekedéshez képest valamelyest lassult, várhatóan 7-8 százalékos szintre.

Mindezek ellenére a szlovák dízelfogyasztás mintegy 4 százalékkal nőtt, míg a benzinkereslet lényegében stagnált, az előző év azonos időszakához képest 0-1 százalék közötti bővülésével. A Mol üzemanyag értékesítése - Magyarországot, Szlovákiát, és Olaszországot figyelmen kívül hagyva - 12 százalékkal nőtt. Ezen belül kiemelkedő volt az ausztriai 17, a lengyelországi 9 százalékos, valamint a szerbiai 178 százalékos bővülés.