A vonat áruval megrakott 12 konténere január 9-én indult el Kínából, s Oroszországon és Ukrajnán át szerda hajnalban érkezett a szabolcsi teher-pályaudvarra, ahonnan még aznap továbbindul Németországba.
A kínai szállítmányozó cégek eddigi hajóval szállítottak a térségbe, ezt szeretnék kiváltani a valamikori selyemút vonalán közlekedő vonatokkal. A vízi szállítás ugyanis sokkal költségesebb és időigényesebb, hiszen előbb a kontinens nagyságú Kína régióiból az ottani tengeri kikötőkbe kell vinni az ipari termékeket, majd több hónapon át utaztatni az európai kikötőkbe.
A kínai vasúti szállítási tervek a MÁV Zrt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. (GYSEV) közreműködésével valósulhatnak meg, s a végső döntést az első konténervonat közlekedésének tapasztalatai alapján hozzák meg.
A záhonyi vasúti szakemberek véleménye szerint kedvező, hogy a tesztvonat Kínából 15 nap alatt az Európai Unió területére ért, s a hét végéig befut németországi célállomására.
A MÁV záhonyi átrakókörzete felkészült a kínai áruk fogadására és továbbítására, az 1980-as évek közepére kiépült szabolcsi "szárazföldi kikötő" naponta akár 300-480 konténer átrakására képes és 1000 konténer tárolási kapacitással rendelkezik.
Kedvező kínai döntés esetén - a jelenlegi elképzelések szerint - februártól előreláthatólag heti egy áruszállító konténervonat érkezik Záhonyba, majd a nyár derekától ötre nő a szerelvények száma. Így akár heti 300-400 kínai konténert raknának át a MÁV Záhonyi Logisztikai és Rakománykezelési Szolgáltató Zártkörű Részvénytársaság (Záhony-Port Zrt.) észak-szabolcsi teherpályaudvarain.
A kedvező kínai döntés meghozatalát az is elősegíti, hogy irányvonatok közlekedtetésére is mód van Magyarország és az ázsiai ország között.
Az évi várhatóan mintegy 20 000 konténer kínai áruval a záhonyi átrakási teljesítmény - amely most 5800-7900 konténer - megközelítené a harmincezer konténert.