Több mint 1800 kárbejelentés érkezett az Aegon Magyarország Általános Biztosítóhoz kedd délig a hétvégi viharkárokkal kapcsolatosan. A cég ügyfelei által bejelentett károk becsült összege az eddigi adatok alapján várhatóan eléri a 140 millió forintot. A kárbejelentések alapján a biztosítónál úgy becslik, hogy az őket érintő viharkárok száma elérheti a 7-8 ezret.
Elsősorban Budapest, valamint Fejér, Veszprém, és Győr-Moson-Sopron megyékben történtek jelentősebb káresemények. Jellemzően az épületek tetői károsodtak, de a szél által sodort tárgyak így cserepek, gallyak, is jelentős károkat okoztak. A Veszprém megyei Márkón a szélvihar megbontotta az épület műpalafedését. Veszprémben a vihar leszakította egy társasház szigetelését, Székesfehérváron leomlott egy tűzfal.
A biztosító társaság kárszakértői, az ügyfelek kárbejelentését követően a szakértők 24 órán belül felveszik a kapcsolatot a károsultakkal a helyszíni kárszemle időpontjának egyeztetése érdekében. A szakértők a mielőbbi kártalanítás érdekében szükség esetén a hétvégén is folyamatosan dolgoznak. A kisebb összegű, 50-70 ezer forintnál nem nagyobb károk rendezését a társaság szemle nélkül, telefonon keresztül, vagy a számla benyújtásával elintézi. A cég a kárrendezés után azonnal utalja a megállapított összeget a károsultak részére.
Egy nap alatt folyósítják a kártérítést
Csaknem 1300 kárbejelentés érkezett a hétvégi vihart követően az Allianz Hungáriához. A vihar épületek tetőszerkezetében, vakolatában és kéményekben okozott kárt, emellett néhány gépjárműben is károk keletkeztek. Az első felmérések alapján a biztosító ügyfelei körülbelül 130 millió forint értékű kárt szenvedtek, ebből gépjárművekben közel 7 millió forintos kár keletkezett.
A károk számát tekintve a közép- és nyugat-dunántúli régiót sújtotta leginkább a vihar, a legtöbb bejelentés Veszprémből, Székesfehérvárról és Bicskéről érkezett. Ugyancsak nagyszámú bejelentés érkezett Győrből és Sopronból.
A kisebb összegű viharkárok az Allianz-nál is rendezhetőek telefonos bejelentéssel, azaz kiváltható a helyszíni szakértői szemle A kárrendezés ezzel a módszerrel sokkal gyorsabb, mert így kártérítés a telefonos kárbejelentés és egyeztetés után akár egy nap alatt folyósítható.
A bejelentetett hétvégi viharkárok hozzávetőleges száma és nagysága
Biztosító | Káresemény | Kárérték |
(darab) | (millió forint) | |
Aegon | 1800 | 140 |
Allianz | 1300 | 130 |
Generali | 825 | 150 |
K&H | 350 | 40 |
OTP Garancia | 1250 | 100 |
Union | 100 | 5 |
Uniqua | 200 | 25 |
Összesen | 5525 | 490 |
Forrás: biztosító társaságok
Szerdán a délelőtti órákig megtett mintegy 825 kárbejelentések alapján a Generali-Providencia Biztosítónál a hétvégi országos szélvihar következtében a becsült kárnagyság 150 millió forint körül mozog. A bejelentésekre továbbra is folyamatosan számítanak a Generali kárrendezésben dolgozó munkatársai.
Jellemzően fakidőlések okozta vagyoni károkat, és a szél által megbontott, vagy levitt tetőszerkezetek okozta károkat, illetve kémény és ablak-redőny sérüléseket jelentettek a Generali biztosítottai. A hétvégén átvonult vihar nyomán az átlagos kárérték 50 és 100 ezer forint között mozog, de érkeztek ennél nagyobb károkról is bejelentések a biztosító társasághoz.
A szélvihar a Dél-magyarországi területeket a Körmend - Dunaújváros - Kecskemét - Hódmezővásárhely vonalon érintette. Ebben a régióban hétfő reggeltől ma délelőttig duplájára nőtt a bejelentett károk száma. Kiemelkedő káresemény ebben a régióban egy történt, ahol egy pincészet tetőszerkezete, valamint több száz négyzetméter ablaküveg és borászati berendezések is sérültek.
A szélvihar nyomán 2008. január 30-án a déli órákig a Nyugat- és Közép-magyarországi régióból összesen közel 700 db kárbejelentést regisztrált a Generali. A régióból kiemelkedő kárbejelentés nem érkezett.
Kelet-Magyarország területéről a biztosítóhoz a mai nappal összesen 125 kárbejelentés érkezett, amelyből Miskolc környékén három jelentősebb kárról tudunk beszámolni. Templomok és középületek tetőszerkezetei sérültek a szélvihar következtében. A régióban a legérintettebb megye: Szolnok.
Gyakorivá vált a telefonos ügyintézés
Országos viszonylatban a kárbejelentések 80 százaléka a Generali call centerén keresztül érkezett. A bejelentések elintézését a telefonos regisztrációt követően azonnal elkezdték. A bejelentéstől számított néhány napon belül mindenkit felkeresnek a Generali kárszakértői, de a legsürgősebb eseteket néhány órán belül szemlézik a biztosító szakemberei. Kisebb károk esetén az ügyintézés telefonon is megoldható. Ilyenkor a Generali munkatársai telefonon egyeztetnek a károsulttal és az ügyintézés meggyorsítása érdekében a biztosító helyszíni szemle nélkül is megtéríti a kárt.
Mintegy 350 viharkárról érkezett bejelentés kedd estig a K&H Biztosítóhoz. Közülük 300 a magánszemélyeket és 50 körüli a vállalatokat érintett. A magánszemélyeket átlagosan 100 ezer forint, a cégeket 200 ezer forint nagyságú kár érte. Így a biztosító ügyfelei 40 millió forint körüli kárértékről tettek bejelentést.
A társaság igyekszik a problémákat ügyfélbarát módon kezelni, ezért felgyorsítja a ügyintézést. Szerződéseik alapján 5 napon belül vállalnak kárszemlét, de most minden ügyfelünk azonnal megkezdheti a helyreállítást, hogy egy újabb esőzés ne okozzon nekik további károkat. A biztosító mindössze azt kéri, hogy az érintettek lehetőleg készítsenek 1-2 fényképet a kárról, vagy ha lehetséges, tartsák meg a károsult vagyontárgyat a kárszemléig.
A biztosító emellett azoknak az ügyfeleinek, akiknek lakásbiztosításuk van ingyenesen közvetítünk megbízható szakembereket, akik helyre tudják állítani a keletkezett károkat. Azon ügyfeleiknek pedig, akiknek a szerződésében ez benn van, 35 ezer forint erejéig előre átvállalják a hibaelhárítás miatt felmerült munkadíjakat és hasonló költségeket.
Mintegy 1250 viharkárra vonatkozó bejelentés érkezett hétfőn és kedden az OTP Garancia Biztosítóhoz. A károk minél gyorsabb felmérése és rendezése érdekében a társaság az ország más területeiről is szakembereket csoportosít át a vihar által érintett területekre. A biztosító folyamatosan több csatornán. - az ügyfélszolgálati irodákban személyesen, telefonon vagy faxon, illetve e-mailben is - fogadja a kárbejelentéseket.
Nem terveznek különleges ügyintézést
Kedden délutánig csaknem 100 közötti kárbejelentés érkezett az Union Biztosítóhoz a hétvégi viharkárokkal kapcsolatban. Az egyes káresemények 50 ezer forint értékűek, így a biztosító ügyfelei várhatóan 5 millió forint értékű kárról tesznek majd bejelentést. Elsősorban cserepek, esőcsatornák, kémények sérültek meg.
Hozzávetőleg 170 kárbejelentés érkezett az Uniqua Biztosítóhoz kedden 14 óráig a hétvégi viharkárokkal kapcsolatosan. A cég ügyfelei által bejelentett károk becsült összege az eddigi adatok alapján várhatóan megközelíti a 25 millió forintot. A legjelentősebb bejelentett kár értéke 5 millió forint körül van.
A két utóbbi társaságnál a lakásbiztosítások száma és az eddig bejelentett károk nagysága alapján nem számítanak jelentős számú és nagy összegű károkra, ezért azoknál nem tervezik a szokásostól eltérő ügyintézési rend bevezetését sem.