Aggályos a BKV buszsofőr-toborzása

Vágólapra másolva!
Aggályos a fővárosi tömegközlekedési sztrájk idejére tervezett BKV-s buszsofőr-toborzás - vélekedtek munkaügyi szakjogászok.
Vágólapra másolva!

"Enyhén aggályos a közlekedési társaság lépése" - fogalmazott Fodróczy Géza, a Fodróczy Ügyvédi Iroda vezetője, aki szerint több munkajogi kérdés is felmerül azzal kapcsolatban, hogy a közlekedési vállalat az elmúlt napokban újsághirdetéseken keresztül toborzott munkatársakat. "Amennyiben jogszerű a sztrájk, akkor nem lehet semmiféle kényszerítő eszközzel fellépni azon munkavállalók ellen, akik ebben részt vesznek" - mondta a szakjogász, aki úgy vélte, "meglehetősen kérdéses" a BKV azon lépése, amely szerint előzetesen informálódnának arról, munkatársaik közül kik vennének részt a sztrájkban.

"Vajon mennyire kezelik bizalmasan a sztrájkolók adatait? Később nem lesz-e ebből nekik bajuk?" - tette fel a kérdéseket Fodróczy Géza. Komoly kétség merülhet fel az utasokban is amiatt, hogy az alkalmi buszvezetők vajon milyen tapasztalattal és tudással szállítják majd őket az esetleges sztrájk alatt. A munkajogász ugyancsak válaszra vár arra a kérdés, hogy a sztrájk miatt toborzott munkavállalókkal milyen munkajogi viszonyt létesítenek, mi lesz velük később, és vajon a sztrájkolók helyett őket tartják-e a vállalatnál a jövőben?

Egy 2000-ben hozott legfelsőbb bírósági határozat szerint nem jogellenes a BKV "válasza" az esetleges szeptember 4-i sztrájkra - mondta Vincze Kornélia munkaügyi szakjogász. A cég ezzel együtt "rendeltetés ellenesen", inkorrektül áll hozzá a vállalat sztrájkolni készülő munkatársaihoz. Az ügyvédként praktizáló szakember elmondta: munkavállalók átirányítása egy cégen belül lehet jogszerű, de ebben az esetben kérdéses, hogy az alkalmi sofőrök munkaviszonya milyen jellegű és időtartalmú lesz.

Vincze Kornélia hozzátette: a sztrájktörvényben van egy szakasz, amely szerint olyan "munkáltatónál, amely a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet végez (...) csak úgy gyakorolható a sztrájk, hogy az a még elégséges szolgáltatás teljesítését ne gátolja". A jogász szerint mindez valóban lehetőséget biztosít a BKV-nak, de "egy bíróságnak is nehéz lenne döntenie abban, hogy a vállalat módszere korrekt, avagy sem". A BKV célja az, hogy értelmét és erejét veszítse a sztrájk, vagyis ezzel ellehetetleníti munkavállalóinak sztrájkjogát - vélekedett a jogász.

Fizetett hirdetésekben keres buszvezetőket a BKV vezetése a szeptember 4-ére meghirdetett sztrájk idejére. A cég jogosnak, míg a szakszervezetek felháborítónak és törvénytelennek tartják a lépést. A tömegközlekedési társaság dolgozóinak sztrájkja a múlt pénteki sikertelen egyeztetés után vált véglegessé. A tervek szerint jövő kedden lesz járatkimaradás a buszokon, villamosokon és a metrókon is. A sztrájk legfőbb oka, hogy a munkáltató nem volt hajlandó teljesíteni a dolgozók tizenötezer forinton felüli 6 százalékos, január 1-re visszamenőlegesen fizetendő béremelési igényét.

A BKV közleményben reagált a munkajogászok nyilatkozatára. Mint írták, a nyilatkozó munkaügyi jogászok egyetlen törvényi hivatkozást sem tudtak megnevezni, amit sértene a társaság eljárása. Az alkalmi munkavállalók felvétele és munkába állítása mindenben megfelel a Magyar Köztársaság törvényeinek - hangsúlyozzák. A szakszervezetek hirdettek sztrájkot és nem az elégséges szolgáltatásra, hanem a teljes munkabeszüntetésre tettek javaslatot, ez pedig megbéníthatja a főváros közlekedését.

A társaság felelőssége, hogy szolgáltatást biztosítson napi négymillió utasa részére - írták. A BKV célja, hogy ne legyen sztrájk, ennek érdekében mindent megtesznek, és tovább folytatják a tárgyalásokat a szakszervezetekkel.

A Liga szakszervezetek szerint a közlekedési társaság megszegi a Munka Törvénykönyvében foglalt együttműködési kötelezettséget. Mint írták, a BKV vezetése "folyamatosan szabotálja a közel két hónapja folyó tárgyalásokat", amely az Európai Unió és a magyar törvények által jogszabályokba foglalt munkaügyi kapcsolatok "semmibe vételét jelenti".

A szakszervezet egyetért azokkal a véleményekkel, hogy a sztrájktörők alkalmazása a nagyvárosi tömegközlekedésben "felelőtlen, és az utasok biztonságára veszélyeket jelentő lépés, a társaságnál alkalmazott fokozatos, a szakmai tapasztalatokat szolgáló, alkalmazáshoz vezető lépcsők önkényes áthágása".

Felhívták a figyelmet, hogy a tárgyalásos út helyett az erő pozíciójából való üzengetés, valamint a sztrájktörők alkalmazása méltatlan és cinikus magatartás a BKV-tól, egyben - mint írták - a tárgyalások folytatását sürgetik, és ha ez nem vezet eredményre, a törvényben biztosított eszközökkel támogatják a sztrájkban részt vevő munkavállalókat.

Bruttó 225 ezer plusz pótlékok

Nem sikerült egyezségre jutnia a BKV Zrt. vezetőségének és a szakszervezeteknek sem a bérfejlesztésről, sem az esetleges szeptember 4-i sztrájk idején nyújtandó minimális szolgáltatások mértékéről a hétfői tárgyaláson - közölte Regőczi Miklós, a BKV Zrt. kommunikációs igazgatója. Az igazgató elmondta, hogy a hétfői tárgyaláson nem is a megegyezés volt a téma, hiszen mindkét pontban - a bérfejlesztés és az elégséges szolgáltatások kérdésében - csak a technikai részletekről egyeztettek. Regőczi Miklós elmondta, hogy a sztrájkot tervező buszvezetők a BKV-nál havonta átlagosan bruttó 225 ezer forintot keresnek, amelyhez még üzemanyagpótlékot és 40 ezer forintnyi szociális juttatást is kap.