Nagy port kavarnak a vasúteladások

Vágólapra másolva!
Sehol nem megy simán Európában az egyik utolsó, még állami tulajdonban lévő infrastruktúra-szolgáltatás, a vasút magánkézbe adása - olvasható a Világgazdaságban.
Vágólapra másolva!

Németországban a tartományok ellenállásán bukhat el a privatizáció. Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter azt szeretné, ha már az év végén tőzsdére lehetne vinni az elmúlt években óriási pénzekből feljavított Deutsche Bahnt (DB). A törvényhozás felsőházát alkotó tartományok azonban attól tartanak, hogy a privatizáció után nagyon megritkulhatnak a regionális és helyi járatok, ráadásul az állam rákényszerülhet arra, hogy óriási pénzekért visszavásárolja a sínhálózatot a privatizált vasúttársaságtól. Tiefensee javaslata szerint ugyanis a DB 15 évre megkapná az államtól a hálózat használatának jogát, és ha ennek fenntartását gazdaságtalannak találja, akkor Berlin visszavásárolná az üzemeltetési jogot.

A dán kormány néhány éven belül, a némethez hasonlóan ugyancsak tőzsdén szeretné értékesíteni vasúttársaságának 25 százalékát. Ausztriában ugyanakkor Werner Faymann szakminiszter csak 2010 után tartja elképzelhetőnek a vasút-privatizációt, és azt is kizárólag a teherfuvarozási üzletágban. A szlovák kormány pedig egyenesen olyan döntést hozott, amellyel visszavonja a korábbi Dzurinda-kabinet elhatározását, amely a vasúti teherfuvarozás magánkézbe adására vonatkozott. Franciaországban sem szerepel az eladandó állami társaságok listáján a nemzeti vasúttársaság, az SNCF, ez jórészt a vasutasok nagyszabású tiltakozásának is köszönhető.

A vasút-privatizáció legkoraibb és legradikálisabb példája az EU-ban Nagy-Britannia volt: még 1996-ban mind a járatok üzemeltetését, mind a pálya felügyeletét magánkézbe adták. Nagyrészt ugyanis csökkent a hálózat minősége a szigetországban, a biztonsági problémák súlyos balesetekhez vezettek, miközben nem jött létre a várt hatékonyságjavulás. A rossz példa azóta is óvatosságra inti az európai országokat.

Magyarországon a MÁV Zrt.-nél már körvonalazódik a privatizációs elképzelés, mely szerint a pályák, azok biztonsági és egyéb berendezései tartós állami tulajdonban maradnának, a többi három tevékenységet, azaz az áruszállítást, a személyszállítást és a gépészetet eladnák. Az áruszállítást végző MÁV Cargo Zrt. eladása folyamatban van, a személyszállítást végző MÁV Start Zrt.-vel és a gépészeti üzletággal kapcsolatban még nincsenek konkrétumok.