Nyugaton terjed a dugódíj

Vágólapra másolva!
Egyre több nagyváros kívánja dugódíjjal megoldani a belső kerületeket nyomasztó elviselhetetlen autóforgalom problémáját. Salzburgban most tárgyalnak a különböző lehetőségekről, Londonban már egy évvel ezelőtt bevezették a behajtási díjat, Stockholmban pedig szerdán véglegesítették - olvasható a Világgazdaságban.
Vágólapra másolva!

Ausztriában a hatalmas turistaforgalom miatt túlterhelt Salzburgban folyik vita a dugódíj bevezetéséről. Míg a Polgári Lista célszerűnek látná a behajtási díj kipróbálását, a gazdasági szereplők és a szociáldemokraták (SPÖ) ellenzik ezt. Bécsben az ő hivatali ideje alatt nem lesz behajtási díj - szögezte le korábban Michael Häupl (SPÖ). A városi tanács ehelyett a fizetős parkolás időtartamának 9-től 22 óráig történő kiterjesztését, valamint a félóránkénti díj 40-ről 60 eurócentre emelését tervezi.

Rómában egyszerű megoldást választottak. A videokamerákkal felügyelt, úgynevezett korlátozott közlekedési zónákba behajtóknak minden alkalommal 550 eurós bírságot kell fizetniük.

Szingapúrban az autósok egy szélvédőre erősített csipkártya segítségével fizetik folyamatosan a dugódíjat a belvárosban való közlekedés ideje alatt. A csipkártyáról automatikusan vonják a díjat (egy szingapúri dollárt 120 forintnak felel meg), valahányszor a jármű elhalad az elektronikus útdíjazó rendszer valamelyik érzékelője mellett.

Útdíjat kell fizetniük szerda reggel óta azoknak svéd gépkocsivezetőknek is, akik Stockholm belvárosába behajtanak. Ezentúl a tarifa 10 és 20 svéd korona (1,1-2,2 euró) közötti összeg munkanapokon reggel fél hét és este fél hét között. Minden egyes behajtásért fizetni kell, de egyetlen járműre nem róható ki napi 60 koronánál nagyobb összegű úthasználati díj. Szombaton és vasárnap ingyenes a be- és kihajtás, ingyenes továbbá július folyamán, amikor a svédek nagy része szabadságon van. Nem vonatkozik az útdíjfizetési kötelezettség a buszokra és a külföldi rendszámú gépjárművekre.

A stockholmi média szerint az első napon érezhetően csökkent azoknak a száma, akik gépkocsival mentek dolgozni Stockholm belvárosába.

A svéd parlament június közepén szavazta meg nagy többséggel az útdíj bevezetéséről szóló törvényt. Az útdíj kezdeményezői és a honatyák egyszerre több hasznot remélnek az intézkedéstől: a fővárosi légszennyezettség enyhülését, a forgalmi dugók ritkulását és a külvárosi úthálózat javulását. Ez utóbbi úgy értendő, hogy erre fordítják majd a bevételt.

[origo]/MTI