Vágólapra másolva!
Nem sikerült megállapodniuk a mozdonyvezetőknek a gazdasági minisztériummal a vitás kérdésekben, így szombaton délelőtt 10 órától folytatódnak a tárgyalások. A mozdonyvezetők azért akarnak munkabeszüntetéssel tiltakozni, mert szerintük nem volt garancia a vasútbiztonságra. A magántársaságok ugyanis 20-22 órás folyamatos munkára kötelezték a mozdonyvezetőket.
Vágólapra másolva!

Nem közeledtek az álláspontok a mozdonyvezetők érdekképviselete és a GKM között. Borsik János az [origo]-kérdésére elmondta, nem tudták elfogadni a gazdasági tárca ajánlatát, így további egyeztetésre van szükség. Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési minisztérium államtitkára szerint ugyanakkor csak néhány technikai kérdésben van eltérés. A felek szombaton délelőtt újra tárgyalóasztalhoz ülnek, és - ha szükséges - akár vasárnap estig is tarthat a megbeszélés.

A hétfőn sztrájkra készülő Mozdonyvezetők Szakszervezete mindenképpen ragaszkodik az általa javasolt intézkedésekhez, és ezért, ha vasárnap estig nem kap garanciát azokra, akkor életbe is léptetik a munkabeszüntetést. Az érdekképviselet egy olyan megállapodás-tervezetet készített, amely minden követelésükre kiterjedt.

Garamhegyi Ábel közölte, hogy még júniusban megígérték, hogy július 20-ig letesznek a kifogásolt munkaügyi kérdések miatt a mozdonyvezetők elé egy megállapodástervezetet. Pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: arra kérte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a szakszervezet szakértőit, hogy szombaton dolgozzanak ki az azonnali intézkedésekre mindkét fél számára elfogadható javaslatot. Bízik abban, hogy a vasárnap 9 órakor folytatódó egyeztetésen sikerül megállapodni.

Garamhegyi Ábel beszámolt arról, hogy a pénteki tárgyaláson átadták a szakszervezetnek az azonnali intézkedési tervet, amelyről egyelőre vita van, illetve a GKM jogalkotási munkatervébe beépítendő jogalkotási ütemtervet. Az államtitkár utalt arra, hogy 450 kilométeren a hőség miatt forgalomkorlátozás van és ez a hétfőre sem fog változni, így egy esetleges munkabeszüntetés további kényelmetlenséget jelentene az utasoknak.

A sajtótájékoztatót követően Borsik János a pénteken megkapott mellékletekkel kapcsolatban újságíróknak elmondta, ha a tárca a jelenlegi helyzetet kívánja stabilizálni, az nem jó, mert az utóbbi időben romlott a vasútüzem biztonsága. A vasúti liberalizációt csak nagy késéssel követik a szabályozói átalakítások. Borsik János úgy vélekedett, hogy nem volt felkészülve a tárca, a közlekedési hatóság arra, hogy a vasúti liberalizációval megjelenő változások mit jelenteken a biztonságra.

A szakszervezet ügyvezető alelnöke megismételte, hogy azonnali intézkedéseket és jogszabályi változásokat követelnek a vasútüzem biztonságának javítására. Borsik János elmondta, a vállalkozó vasutaknál előfordulhat, hogy olyan mozdonyvezetői is vezeti a vonatot, akinek nincs minden feltétele meg az önálló munkavégzéshez. Nem ellenőrzik őket, hiszen ehhez ki kellett volna terjeszteni a MÁV Zrt. ellenőrzési jogosítványait a vállalkozó vasutakra. A szakszervezet azt javasolja, hogy a mozdonyvezetőnek legyen vezetői engedélye, mozdony típusismereti vizsgája, vonalismerete, és az ezekről szóló dokumentumokat tartsa magánál munka közben, ami Nyugat-Európában nyilvánvaló.

Mint ismeretes, a mozdonyvezetők a vasúti biztonság érdekében jelentettek be munkabeszüntetést hétfő reggelre, 6 és 8 óra között. Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke emlékeztetett arra, hogy többször fordultak a szaktárcához és a Nemzeti Közlekedési Hatóság vezetéséhez, hogy hozzanak azonnali intézkedéseket az utasok, a mozdonyvezetők és a vasutasok biztonsága érdekében.

[origo]/MTI