Nem versenyez a Mol a Nabuccóval és Kék Áramlattal

Vágólapra másolva!
Valóban tervezés alatt van a magyarországi gázvezeték-hálózat bővítése, ez azonban nem jelent konkurenciát a Nabuccóval, és a Kék Áramlattal szemben - nyilatkozta Ferencz I Szabolcs, a Mol kommunikációs igazgatója újságíróknak azt követően, hogy a cég bejelentette, júniustól megemelt biotartalmú üzemanyagok forgalmazását kezdi meg. 
Vágólapra másolva!

A Mol bővítené az Ukrajnából Magyarországra érkező Testvériség-gázvezetéket - írta a Népszabadság. A lap arra is célozott, hogy ez a fejlesztés alternatívája lehet a Nabucco vagy a Kék Áramlat gázvezetéknek. Erről azonban szó sincs. A magyar gázvezetékrendszer bővítése ugyan valóban tervezés alatt van mintegy 100 kilométeres szakaszon az ukrán határtól Hajdúszoboszlóig, erre azonban azért van szükség, mert 2010-ig fel kell tölteni az akkorra elkészülő stratégiai földalatti tározót. Erre azonban a jelenlegi kapacitás nem képes.

Ez a fejlesztés azonban semmiképpen sem lehet alternatívája a Nabucco, vagy a Kék Áramlat tervének, mivel azok egy európai gázszállítás lehetőségét teremtenék meg, Magyarország ebben az esetben tranzitország lenne. Ferencz I Szabolcs szerint nagyon fontos tény az üggyel kapcsolatban, hogy a beruházást a Földgázszállító Rt. tervezi, és csinálja meg, ami ugyan a Mol 100 százalékos tulajdonában van, de egy önálló jogi személyiségű társaság. Mindez azért fontos, mert a törvényi előírások szerint a Földgázszállító Rt.-nek nincs mérlegelési joga akkor, ha bármilyen okból szükséges a vezetékek kapacitásbővítése, ezt ugyanis mindenképpen meg kell tennie. (Üzleti szempontokat mérlegelve a Mol nem is biztos, hogy hozna ilyen jellegű döntést.)

A beruházással egyébként a csővezeték napi kapacitását 42 millió köbméterről 52 millióra növelik, ami a Földgázszállítónak 48 milliárd forintjába kerül.

Magyarország egyébként földgázszállítás szempontjából a világ egyik legkiszolgáltatottabb országa, ezért is fontos, hogy a stratégiai tározó megépüljön. A kommunikációs igazgató viszont azt is hangsúlyozta, hogy a Mol véleménye továbbra is az - üzleti megfontolások alapján -, hogy szükséges egy minél hamarabbi újabb vezeték megépítése.