Áremelésre kényszerülnek a fuvarozók

Vágólapra másolva!
Magasabb költségeket okoz a fuvarozóknak, hogy április 11 - től egy Európai Uniós rendelet alapján változik a sofőrök vezetési és pihenőideje. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese szerint a fuvarozók költségeit mindenki megfizeti, mert e miatt szinte mindennek emelkedik öt-tíz százalékkal az ára.
Vágólapra másolva!

Az útdíj fizetés után májustól a pihenőidő változás is kemény próba elé állítja a hazai fuvarozókat. Egy sofőr napi pihenőideje 11 óra, amit eddig akár három részletben is kivehetett. A nemsokára életbe lépő változás szerint azonban csak két részletben veheti majd ki úgy, hogy az első legalább 3, a második pedig legalább 8 óra legyen.

Az eddigi egy gépkocsivezetős modellt ezért két sofőrösre kell váltani, csak így lesz teljesíthető az új előírás. Ezzel csökken a balesetek száma, viszont legalább húszszázalékos költségnövekedést jelent a vállalkozásoknak - magyarázta Karmos Gábor.

A buszos utazási irodáknak és az azzal utazó turistáknak is drágulást okozhat az új rendszer, ha eddig csak egy sofőrt alkalmaztak a hosszabb utaknál. Jelenleg egy tizenkét napos olasz körutat egy sofőr is lebonyolíthatott, ha megtartotta a napi pihenőidőt. A változás életbe lépése után minden hatodik napnál heti pihenőidőt kell tartani a sofőrnek, így vagy egy nappal többet maradnak a turisták a városban vagy két sofőrrel indulnak útnak.

Nem érdemes spórolni a sofőrök létszámán, mert akkor nő a baleseti statisztika, ezért is indulunk a hosszabb utakra két sofőrrel - mondta Kaszab Szilveszter. A Syl Tours utazási iroda tulajdonosa elmondta, egy sofőr napidíja 8000 forint, ezen felül pedig szállást és ellátást biztosítanak számukra, ennyit pedig megér a biztonság. Kaszab Szilveszter szerint ideje, hogy a fuvarozóknál is bevezessék ezeket a szabályokat, mert lehet, hogy költségnövekedést okoz, de csökken az árokba borult kamionok száma.

Karmos Gábor úgy látja, a magánfuvarozóknak biztos, hogy nehéz lesz árat emelni a lakosság körében. Már most is keresik az alternatív lehetőségeket. Az építkező családok inkább utánfutót bérelnek vagy vásárolnak, mert így a szállítási költségeket a felére tudják csökkenteni. Halmai Péter magánfuvarozó eddig hat- nyolc órát is levezetett pihenés nélkül, az útdíj bevezetés miatt azonban nem mert emelni. Májustól azonban kevesebbet ül a volán mögött, ezért legalább 2-2500 forinttal drágábban számláz egy fuvart vidékről Budapestre.

A feketén fuvarozók kiszűrése miatt a bírságok is változnak május elsejétől. Jelenleg 50-800 ezer forintig büntethetők a fuvarozók különböző szabálysértésért. Engedély nélkül fuvarozót 800 ezer forintra, fuvarlevél hiánya miatt 200 ezer forintra büntetik. Aki 4,5 óra felett vezet folyamatosan, annak 50 ezer forintonként emelkedik a büntetése. Azt a gépkocsivezetőt, aki 6 óránál hosszabb ideig ül a volán mögött, az ellenőrök 400 ezer forintra büntetik a közutakon.