Az osztrákoké lesz a MÁV Cargo

Vágólapra másolva!
Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma ajánlotta a legtöbbet, 102,5 milliárd forintot a MÁV Cargo részvényeiért, így ők lettek a befutók - jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter kedden, Budapesten.  Kilencven százalékban a pénz döntött és tíz százalékban a szakmai feltételek. A bevétel a MÁV kasszáját gyarapítja, a vasúttársaság adósságait rendezi az összegből.
Vágólapra másolva!

A győztes konzorciumon belül az osztrák Rail Cargo Ausztria 91 százalékot, míg a GYSEV Zrt. 9 százalékot tesz ki. Ami azt jelenti, hogy 9 százalék mögött továbbra is a magyar állam áll - mondta Kamarás Miklós elnök.

Az új tulajdonos a szerződés aláírása után kezdi meg a 102,5 milliárd forint folyósítását, amely teljes egészében a MÁV büdzséjébe kerül. Ebből a pénzből rendezi adósságait a vasúttársaság. Elsősorban azukat a hiteleket törlesztik, amelyeket kedvezőtlen feltételek mellett vettek fel.

Az eladással nemcsak a MÁV Zrt. jár jól, a dolgozók a birtokukban lévő részvényeket most több százezer forintért adhatják el az új tulajdonosnak. Ugyancsak jól jár a Tiszavas Kft. , amelyik a vagonok műszaki felújítását és karbantartását végzi, ezzel a céggel köt ugyanis szerződést az új tulajdonos is. A miskolci székhelyű cég egyébként idén szeptemberben került a MÁV Zrt.- től a MÁV Cargo tulajdonába.

Még legalább három hétig titkos a szerződés

A MÁV Zrt. 2007. május 29-én írta ki a kétfordulós pályázatot, amelyre az első körben 16 konzorcium pályázott és 12 tett konkrét ajánlatot. Majd augusztus 10-én úgy döntött a felügyelő bizottság, hogy 5 helyett 7 konzorciumot hívnak meg a második körben.

A privatizációs szerződés tartalmáról, illetve arról, hogy mi van az osztrák-magyar befektetői páros legmagasabb árajánlata mögött - azaz milyen beruházásokat vállalnak a jövőben - legkorábban 21 nap letelte után derülhet fény. A szerződés aláírásáig ugyanis még 21 nap van a törvény szerint, melyet egyszer 15 napra akár meg is hosszabbíthat a MÁV Zrt.Egy biztos, hogy a MÁV Cargo igénye az volt, hogy a jelenlegi 13 500 vagont újítsák fel, emellett a munkavállalóknak alakítsanak ki jobb környezetet.

A pályázók a munkavállalói kötelezettségvállalásaikra maximum tíz, a megajánlott - és pénzügyi garanciákkal alátámasztott - árajánlatra maximum 90 pontot kaphattak. Az értékelés során előbb a munkavállalói pontokat osztották ki, a külön zárt borítékokban beadott árajánlatok bontására csak ezek után került sor. Az árborítékok az értékelés időpontjáig közjegyzői letétben voltak. Így a MÁV vezetése szerint hiába szivárogtak ki több napilapban is hírek a befutóról, nem sértették meg a pályázatot, legalábbis nem találtak semmilyen hibát ezzel kapcsolatban - mondta Kamarás Miklós elnök.

Fotó: EPAA

Nőhet a versenyképesság az európai piacokon

A győztes 96 pontot, a második helyezett 80,07 míg a harmadik befutó konzorcium 53,75 pontot kapott. A MÁV ZRt. Igazgatósága a New World Recources Transportation B.V. által benyújtott ajánlatot a pályázati kiírás rendelkezéseivel ellentétes tartalma miatt érvénytelennek nyilvánította. Így ők pontot sem kaptak.

A pályázók között a második befutó a Spedtrans és a Slavia Capital konzorciuma. A szlovák szakmai és pénzügyi befektetők párosa a tender első szakaszában 81 milliárd forintot kínált most 86 milliárdra növelte. A Cargo Central Europe konzorcium az első körben 47,1 milliárd forintos árajánlatot tett most ezt 57,138 milliárdra emelte.