A szakértő utalt arra, hogy a nemzetközi egyezmény Magyarországnak 6 százalékos kibocsátás-csökkentést ír elő, ami többszörösen túlteljesül. Ennek elsődleges oka az, hogy Magyarország esetében a '80-as évek közepének, "kormos", nehézipari korszakát vették alapul. A túlteljesítés mértéke szén-dioxid egyenértékben kifejezve majdnem megegyezik az ország egy évi teljes üvegházhatású gázkibocsátásával.
A speciális kvótákra, úgynevezett AAU egységekre váltható kibocsátás-csökkenés állami vagyonnak számít. Az ezzel való gazdálkodásról kormányrendelet készül, amely várhatóan januárban lép életbe - közölte Rábai Mónika. A tervek szerint környezetvédelmi, energiahatékonysági célokat lehetne finanszírozni a vagyonból.
Felemás mérleg
Magyarország már tagja az EU Kibocsátás-kereskedelmi Rendszerének, amelyben szén-dioxid kibocsátási egységekkel lehet tőzsdei rendszerben kereskedni. Ennek lényege, hogy az érintett vállalatoknak év végén rendelkezniük kell az adott év alatt kibocsátott szén-dioxid mennyiségének megfelelő számú kvótával, ha ez nem teljesül, bírságot fizetnek. A cégek egymás között is kereskedhetnek az egységekkel, amelyik például csökkentette a szennyezést, az eladhatja a fölössé vált egységeket a rászoruló vállalatoknak. Ebből a bevételből pedig elvileg további zöld beruházások is finanszírozhatók.
Az első, 2005 és 2007 közötti periódusban a magyar cégek évi 31,7 millió tonnának megfelelő kibocsátási egységet kaptak. Erre a periódusra a Nemzeti Kiosztási Terv értelmében a teljes mennyiség 2,5 százalékát térítés ellenében, jellemzően aukción lehet kiosztani. Az első, bevallottan próbaidőszak alatt a kiosztott egységek száma meghaladta a valódi kibocsátást, ezért túlkínálat alakult ki, ami az egységek drasztikus árcsökkenéséhez vezetett.
A következő, 2008-tól induló időszakban már kevesebb kvótát osztanak ki, hogy a rendszer reálisabb árakat alakíthasson ki, ezáltal nagyobb ösztönző erőt jelenthessen a kibocsátás csökkenétésére.
[origo]/MTI