Egyre rövidebb a civilek takarója

Vágólapra másolva!
A jelek szerint nehéz helyzetbe hozták a civil szervezetek költségvetését azzal, hogy az 1 százalékok maradékát elosztó pályázatok kezelése egy minisztériumi háttérintézményhez került az Államkincstártól. Az új rendszerben idénymunkások dolgoznak sok hibával és lassan. Idén a nyertes pályázók és az 1+1 százalékok kifizetése egyaránt késni fog.
Vágólapra másolva!

Már biztos, hogy idén legalább 1-2 hónapot csúszik a az amúgy sem túl vastag civil szervezetek támogatásának kiutalása. Ez sok szervezet esetében a véget is jelentheti, hiszen okkal számíthattak arra, hogy az eddig megszokott időben pénzhez jutnak, kiadásaikat ennek megfelelően időzítették. Egy év eleji rendezvénnyel pályázva háromnegyed év is eltelik a saját tőkéből való megvalósítás és a támogatás folyósítása között, további várakozás már ellehetetlenítheti a működést - mondta az [origo]-nak Kulcsár Edit, egy észak-magyarországi civil szervezet, a Tokaji Borbarátnők Társaságának elnöke.

Idén már a pályázatok kiírása is késett egy hónapot, így a szokásos április 1. helyett május 1. lett a beadási határidő - tudta meg az [origo] Ugron Gáspártól, a pályázatokat elbíráló szervezet, a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) Nemzetközi Civil Kapcsolatok és Európai Integráció Kollégiumának elnökétől. A pályázatok adatainak egyeztetése, a hiánypótlások bekérése és előkészítése ismét késedelmet szenvedett a korábbi évekhez képest, az ügyeket csak augusztus közepén terjesztették fel döntésre a kollégiumokhoz, amelyek két hét alatt elbírálták azokat. A döntéseket a felügyeleti szerv hagyja jóvá, és csak ezután következhet a szerződéskötés, majd a folyósítás.

Idénymunkások a rendszerben

Korábban az Államkincstár kezelte a pályázatokat, idén azonban megválozott a rendszer: ezt a feladatot elvették a független, megyei kirendeltségekkel rendelkező szervezettől, és a Szociális és Munkaügyi Minisztérium háttérintézménye, a 2002 nyara óta működő Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató Kht. (ESZA) kezeli a pályázatokat. A feladat megoldása egyelőre jelentős nehézségekbe ütközik, mert a kht. nem csak megyei irodákkal, de elegendő számú alkalmazottal sem rendelkezik ehhez a feladathoz. A kampányszerű - tehát évi egyszeri csúcsidőszakkal járó - feladatot idénymunkásokkal oldják meg. Sok hibával, és komoly csúszással.

Ennek eredményeként az eddigi októberi utalás helyett a nyertes pályázók csak később juthatnak pénzhez, hiszen csak szeptember végén lesznek nyilvánosak az eredmények, és ezután kezdődhetnek a szerződéskötések.

A mögöttes ok nem a civil szféra ellehetetlenítése, hanem a centralizáció. Az ügykezelés ugyanis egy minisztériumi háttérintézményhez került, így sokkal több információ marad házon belül, és nem kell kérdéssel fordulni az Államkincstárhoz. Ráadásul így könnyen megteremthető annak látszata is, hogy a minisztérium osztja a pénzeket.

Az APEH nem válaszol

Az NCA 2003-ban alakult elsősorban a fel nem ajánlott 1 százalékok elosztására. A szervezet évente növekvő összegből gazdálkodott, ám 2007/2008-ra befagyasztották a költségvetését 6,3 milliárd forintos szinten. A civil szervezetek támogatása mellett egyre több csökkenő keretű ágazati támogatást is átirányították ide, amelyek - például a környezettudatossági program - egyértelműen minisztériumi feladat lenne továbbra is.

Az szja 1+1 százalékáról való rendelkezéseket az APEH regisztrálja, kezeli és utalja ki. Idén 26 milliárd forint volt a felajánlható összeg, amiből 14,4 milliárd forintról rendelkeztek az adózók. Eddig szeptemberben adták ki ezeket az összegeket, ám idén az utalás vagy a szeptember 1-ig kiküldött tájékoztatásra adott választ követően 30 nappal, legkésőbb november 30-ig esedékes - derül ki az APEH [origo]-hoz eljuttatott szűkszavú válaszából, amely főleg az ismert jogszabályokat idézi. Találtunk azonban olyan alapítványt, amely még nem kapta meg a nyilatkozatokat bekérő levelet, tehát szeptemberben már biztosan nem is juthat pénzhez. Az összes adózó rendelkezése legkésőbb május 21-ig eljutott az adóhatósághoz, a késedelem tehát nehezen indokolható, talán ezért nem is szolgált semmilyen magyarázattal az APEH. Választ az erre az időszakra járó kamatok sorsát firtató kérdésünkre sem kaptunk.