Vágólapra másolva!
Csak 13,5 százalékkal drágulnának a buszokon és a HÉV-eken az agglomerációs településekre érvényes tavalyi tömegközlekedési bérletárak a fővárosi önkormányzat és a gazdasági minisztérium javaslata alapján. Eszerint a tarifák változásában érintett 16 település februártól mintegy 100 millió forintnyi költséggel hozzájárulna a járatok finanszírozásához.
Vágólapra másolva!

Sikerült egy olyan modellt és elvi finanszírozási konstrukciót kidolgozni, amely a mintegy 10 százalékos mértékű hozzájárulással lehetővé tenné, hogy az agglomerációban csak a budapestihez hasonló, átlagosan 13,5 százalékos tarifaemelés legyen a tömegközlekedési járműveken - mondta Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. A javaslatot pénteken terjesztik a települések elé.

A főváros és a szaktárca 1,2 milliárd forintos többletterhet vállalt a helyzet rendezése érdekében, s ennek köszönhetően a bérletek ára akkor is jelentősen csökkenni fog, ha a 16 település nem járulna hozzá a járatok finanszírozásához - közölte a szocialista politikus. A főváros és a tárca javaslatának fontos eleme, hogy nem csak a tanulóbérletek, hanem a nyugdíjasbérletek ára is jelentősen mérséklődne. A szaktárcával közösen kidolgozott konstrukció nem jelent további tehervállalást a főváros számára az eddigieken felül - tette hozzá Hagyó Miklós.

Garamhegyi Ábel, a gazdasági minisztérium államtitkára elmondta, bízik abban, hogy az agglomerációs önkormányzatok is osztoznak a felelősségben, és részt vállalnak majd a településeken lakók terheinek csökkentésében.

Hagyó Miklós példákat sorolva elmondta, hogy a tanulók a jelenlegi 1 290 forint helyett, 496 forintért vehetnek februártól 5 kilométeres bérletet, ha annak árához hozzájárul a helyi önkormányzat. E nélkül 828 forint lesz a bérlet ára. A 10 kilométeres bérlet ára 2 580 forintról 992 forintra csökken hozzájárulással, anélkül pedig 1 657 forint. A 20 kilométeres bérlet ára 5 260 forintról 1 488 forintra, illetve 2 485 forintra, a 30 kilométereseké pedig 8 820 forintról 1 984 forintra vagy 3 313 forintra mérséklődne.

A főpolgármester-helyettes fontosnak tartja, hogy az új konstrukció keretében a nyugdíjasok is ismét jelentősen olcsóbban közlekedhetnének a buszokon és a HÉV-eken. Nekik 5 kilométeres bérlet esetén a jelenlegi 3 240 forint helyett 496 forintot kellene fizetniük, ha az önkormányzatok is beszállnak a finanszírozásba, enélkül pedig 828 forintot. A 10 kilométeres bérlet a jelenlegi 6 480 forint helyett 992 forintba, vagy 1 657 forintba kerülne. A 20 kilométeres bérletekért 12 960 forint helyett 1 488 forintot, vagy 2 485 forintot, a 30 kilométeresekért pedig 19 440 forint helyett 1 984 forintot, vagy 3 313 forintot kellene téríteniük.

Az ezekben az összehasonlításokban jelenleg érvényesként szereplő bérletárak azok, amelyek az utóbbi időben heves tiltakozást váltottak ki. Hagyó Miklós ezek kapcsán korábban többször emlékeztetett rá, hogy egy tavaly júliustól hatályos új kormányrendelet alapján drágultak az agglomerációban élők közlekedési terhei. Mivel a főváros fél évig nem hárította át az utasokra az új kormányrendelet következményeit, a HÉV és a környékbeli buszok járatainak közlekedtetése 573 millió forintos veszteséget okozott a BKV-nak - mondta.