Saját márkákkal törnek előre a diszkontok

Vágólapra másolva!
A megszorító intézkedések ellenére az élelmiszerárak a 2006 augusztus-novemberi időszakban általában a négy évvel korábbi szinten mozogtak, míg a háztartási vegyi áruk árszintje ebben az időszakban 10 százalékkal csökkent - áll az ACNielsen legfrissebb felmérésében.
Vágólapra másolva!

A piackutatók tapasztalatai szerint a kereskedelem koncentrációjának, a modern bolttípusok előretörésének és az ezzel járó akcióknak köszönhető az átlagos fogyasztói árak stabilitása, sőt némi csökkenése.

Az ACNielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben 7 százalékos növekedéssel 1000 milliárd forint fölé emelkedett, a háztartási vegyi áruké pedig 5 százalékkal nőtt tavaly. Az élelmiszerek esetében a bolttípusok közül a diszkontok és a hazai láncok, a háztartási vegyi áruknál pedig a drogériák és a diszkontok növelték piaci részesedésüket az önálló kis boltok rovására.

A diszkontok az élelmiszerek forgalmazásában 18 százalékra növelték piaci részesedésüket 2005 november-2006 októberben, az előző időszak 16 százalékával szemben, a növekedést elsősorban a Lidl megjelenése okozta. Az Aldi várható piacra lépése pedig tovább gerjeszti majd a versenyt.

A diszkontok terjeszkedésének egyik következménye, hogy növekszik a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése. Az ACNielsen által felmért élelmiszerekből a diszkont értékesítés 33 százaléka jutott saját márkás termékekre 2004 december és 2005 novembere között, egy év múlva pedig már 45 százalékra emelkedett az eladás. A "non food" kategóriákban is jelentősen, 10 százalékkal növekedett a kereskedelmi márkák értékesítése.

Élelmiszerből kiemelkedően a legnagyobb növekedést a mélyhűtött, félkész, rántani való sajtból regisztrálták, 131 százalékkal. Utána az energia- és sportital következik 43, a jégkrém 35 és a jegeskávé 34 százalékos növekedéssel. A gyors ütemű növekedés fő oka, hogy a diszkontok bővítették saját márkás, alacsonyabb árfekvésű termékeik kínálatát.

A legnagyobb forgalmú élelmiszer kategóriákban általában emelkedett az értékesítés, a szénsavas üdítőitalok kivételével. A top 10-re az összes bolti eladás több mint 50 százaléka jut

Az ACNielsen által vizsgált 57 háztartási vegyi áru kategória együttes évi forgalma meghaladja a 250 milliárd forintot. A legnagyobb forgalmú mosópor piaca például értékben 6 százalékkal bővült.

A háztartási vegyi áru értékben mért forgalmából a hipermarketek 38 százalékkal, élelmiszerből 28 százalékkal részesedtek 2005 november-2006 október között. Ezek az arányok csak minimálisan növekedtek, mivel az újabban nyitott üzletek a korábbi évekhez képest kisebb alapterületűek.