Még nem nyilvános, hol kell majd matrica

Vágólapra másolva!
Áprilistól valóban tervezik, hogy fizetőssé teszik az autóutak egy részét Magyarországon, azt azonban, hogy melyik lesz érintett, még korainak tartja a gazdasági tárca nyilvánosságra hozni - tájékoztatta az [origo]-t közleményben a tárca.
Vágólapra másolva!

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) felülvizsgálja a jelenleg ingyenesen igénybe vehető autóutak és autópálya-szakaszok körét - közölték megkeresésünkre a minisztériumnál. Az új szabályozás áprilisi bevezetésével minden járműkategóriára vonatkozóan az igazságosság elvét szeretnék érvényesíteni.

Ezt azért tartják fontosnak, mert az Állami Autópályakezelő kezelésében lévő autópályák és autóutak mintegy 30 százaléka díjmentes, és ezen az arányon szeretnének változtatni. Az elképzelés célja az lenne, hogy ne csak a matricavásárlók fizessék meg a díjmentes autópályaszakaszok és autóutak használatát, hanem azok is, akik jelenleg kizárólag a díjmentes szakaszokon közlekednek.

A tervezet szakmai közigazgatási egyeztetése már lezárult, és a jövő héten kezdődik annak társadalmi vitája, a szakmai érdekképviseletek - egyebek mellett a Magyar Autóklub - bevonásával. Ezután várhatóan februárban a kormány is foglalkozik a tervezettel, és így elég idő lesz arra, hogy áprilistól hatályba lépjen az új szabályozás. A minisztérium nem számít arra, hogy az autóutak díjasításának következtében jelentős autóforgalom terhelődne az alacsonyabb rendű útvonalakra.

Az előterjesztés tartalmazza azt is, hogy a 12 tonna teherbírásnál nagyobb teherautóknak áprilistól a díjas autópályákon kívül mintegy ezer kilométernyi főúthasználatért is fizetniük kell majd. Döntés ugyanakkor még nem született, ezért még korai lenne nyilvánosságra hozni azokat az autóutakat, amelyeket a fizetős rendszerbe bevonnának - közölte a minisztérium, annyit azonban elárultak, hogy valószínűleg a sztrádák fővárosi bevezető és elkerülő szakaszait továbbra is fizetés nélkül használhatják a járművek.

A Népszabadság értesülései szerint a kivételek között számos gyorsforgalmi útként kiépült szakasz nem szerepel. Így a kormány a többi között matricásíthatja a Budapest és Vác közötti 2/A jelű út harminc kilométerét, illetve a 8-as főút 31-es és 44-es kilométere közti autóúti szakaszát. A matricás utak közé sorolhatják a szekszárdi Duna-hidat az M9-es hozzá vezető, összesen mintegy húsz kilométerével együtt, a 3-as főút hat kilométeres gyöngyösi bevezető szakaszát vagy akár a 19-es út tíz kilométerét is - olvasható a Népszabadság összeállításában.