Kóka: közlekedési, és enegriareform jön

Vágólapra másolva!
Minisztériumi felügyelet alá kerülnek jövőre a Volán társaságok. Kóka János gazdasági miniszter szerint a közlekedési és az energiapiac reformja a legfontosabb feladat 2007-ben. Kóka elmondta: addig marad posztján, amíg a reformok szabad utat kapnak.
Vágólapra másolva!

"A három legfontosabb feladat a közösségi közlekedés megújítása, az energiapiac liberalizációja és az, hogy a vállalkozások elöl ellapátoljuk a felesleges adminisztrációs akadályokat" - mondta Kóka János, gazdasági miniszter. Kóka szerint az ország előtt nincs más út, csak a reformoké. Kóka addig akar a posztján maradni, amíg a reformok szabad utat kapnak.

Kóka János elmondta: a közlekedési reform keretében a Volán-társaságok várhatóan 2007 elején a minisztérium felügyelete alá kerülnek. A miniszter szavai szerint igyekeznek "rendet rakni, karcsúsítani, és korszerűsíteni", például megszűnnek a felesleges igazgatósági és felügyelő bizottsági pozíciók. "Ez ugyan sokakat fog sérteni, de meg kell tenni" - mondta, hozzáfűzve, hogy persze lesznek ennél fontosabb lépések is, ilyen a buszpark fejlesztése, vagy a MÁV és a Volán menetrendjének az összehangolása.

Kóka János közölte: igyekeznek az áruszállító tranzitforgalom minél nagyobb részét a gyorsforgalmi úthálózatra terelni. Ezért a kamionok és teherautók az autópályákon kívüli útszakaszok használatáért útdíjat fognak fizetni. "Egyelőre bizonyos útszakaszokra a jelenlegi matricás rendszert fogjuk kiterjeszteni. 2008-tól pedig szeretnénk bevezetni az elektronikus díjszedést, így megvalósulhatna a használatarányos díjfizetés" - mondta.

Jövőre már 900 millió forint közvetlen költségvetési támogatással járulnak hozzá ahhoz, hogy a közúti fuvarozás egy részét a vasúti sínekre tereljék. Igazi áttörés csak a vasúti infrastruktúra fejlesztésétől várható, de ez is elindul - tette hozzá.

Kóka János elmondta: jelentős konfliktusokra számít az energiapiac liberalizálása kapcsán. "A fogyasztók érdekében a monopóliumok, a szerzett jogok egész szokásrendszerét kell átalakítanunk" - hangsúlyozta. Véleménye szerint a teljes energiapiacot meg lehet és meg kell nyitni, hogy meginduljon a verseny az összes fogyasztóért. Ennek az előnyeit hosszú távon rendkívülinek tartja a miniszter.

Az ideihez képest csaknem háromszorosára nő az energiatakarékosságra fordítható költségvetési keret - mondta a gazdasági miniszter, hozzátéve, hogy további 15 milliárd forintos MFB-hitelkeret áll rendelkezésre. A miniszter elmondta, hogy az energiatakarékossági program végrehajtásával 2010-ig 40 milliárd forintot lehet megtakarítani az éves gázszámlából.

A reformok kapcsán a miniszter megjegyezte: "az első másfél évben hibát követtem el: alábecsültem az ellenállást, azt, hogy sokan egyáltalán nem érdekeltek a változtatásban. Ma már tudom, folyamatosan tárgyalni, érvelni, küzdeni kell, és a végén eredmény is lesz".