Megszerzik a MÁV fuvarpiacait a kis szállítók

Vágólapra másolva!
Már 15 százalékos részt képviselnek a MÁV-on kívüli szereplők a magyarországi vasúti áruszállításban - ismertette Antal Dániel, az év elején létrehozott Magyar Vasúti Hivatal elnöke a szerdai sajtótájékoztatón Budapesten. A jelenlegi hét árufuvarozással foglalkozó társaság helyett az év végére számuk akár 12 is lehet a magyar piacon.
Vágólapra másolva!

Egy másik állami szereplő miatt már korábban is az egyszereplős helyzetet kifejező 10 000 pont alatt volt Magyarországon a vasúti áruszállítás piaci koncentrációját jelző mutató, 2004 végén például 8296 ponton állt. A piacon megjelenő további versenytársak miatt a múlt év során 197 ponttal csökkent az index, a versenyfeltételek javulásával idén az első félévben 692 pontos volt a csökkenés - mutatott rá az elnök.

Az idei év elejétől hatályos liberalizáció hatására az áruszállítással foglalkozó vasúti társaságok egyesített teljesítménye 18,16 százalékkal múlta felül azt a szintet, amelyet az európai uniós csatlakozás időpontjában a két állami társaság elért.

Az elnök szólt arról, hogy az európai uniós csatlakozáskor még nem alakultak ki a piaci szabályozás és a felügyelet intézményei, a nagyobb állami vasúttársaság visszaélt helyzetével. A Gazdasági Versenyhivatal ezért jelentős büntetést rótt ki a MÁV Zrt.-re.

A kormány közelmúltban hozott döntésének megfelelően a hivatal megkezdte a magyarországi pályahálózat-hozzáférési díjak felülvizsgálatát. Első számításaik szerint a magyarországi pályadíjak a regionális vasúti versenyben megállják a helyüket, de a közúti fuvarozással összehasonlítva aránytalanul magasak. A hivatal szerint a határforgalomhoz és az állomási szolgáltatásokhoz számított díjtételek alapján a regionális versenyképesség is megkérdőjelezhető. Az indokolatlan költségek felkutatása, a díjak csökkentése, a díjrendszer egyszerűsítése fontos feladata a hivatalnak.

Az elnök elmondta: a pályahasználati költségek 80 százalékát fedezik azok a díjak, amelyeket a hét áruszállítással és az egy személyszállítással foglalkozó társaság ad össze. A költségek többi részét állami támogatásból fedezik. A költségek tényleges összegére a hivatalnak nem állnak rendelkezésére pontos adatok.

Az elnök elmondta azt is, hogy a szállítási piacon a vasút részaránya 2004. második negyedévében 25,51 százalék volt, 2005 hasonló időszakában 23,94 százalék, idén a második negyedévben pedig 23,56 százalék.

A személyszállításban a múlt év második negyedévében a közlekedési munkamegosztásban a vasút részesedése 21,7 százalékot ért el, idén ebben az időszakban 21,8 százalékot - ismertette az elnök.