A Mol ráhajt a bioüzemanyagra

Vágólapra másolva!
Az Európai Unió 2010-re az üzemanyagok bio-tartalmát minimum 5,75 százalékban határozza meg. Az európai kereslet növekszik, a Mol pedig a regionális piacon játszik vezető szerepet a bioüzemanyagok előállításában és forgalmazásában.
Vágólapra másolva!

A bioüzemanyagok elterjedését az utóbbi időben több tényező is felgyorsította. Az energiaellátás biztonságának növelése, a szén-dioxid kibocsátásának csökkentése, a mezőgazdaság támogatása és új iparágak munkahelyteremtése mind olyan szempontok, melyek előtérbe tolták a megújuló energiaforrásnak tekinthető bioalkoholt és biodízelt.

Bioalkoholt elsősorban cukornádból, cukorrépából, kukoricából állítanak elő, kevésbé költséghatékonyan azonban egyéb gabonák is alkalmasak erre. Kukorica esetében 1 tonna termésből körülbelül 300 liter alkohol készíthető. Hátránya, hogy a beruházási költségek és a szárítási folyamatok energiaigénye meglehetősen magas és hogy az alapanyag-választék limitált. Előnye viszont, hogy az alapanyag költsége viszonylag alacsony.

Biodízelt repcéből, napraforgóból, pálmamagból és szójából készítenek leginkább. 1 tonna repcemagból mintegy 450 liter biodízel állítható elő, a folyamat viszonylag sok melléktermékkel jár, ami azonban tovább hasznosítható. A biodízel-előállítás beruházási költségigénye alacsony, de alapanyagköltsége viszonylag magas.

Az Európai Unió 2010-re az üzemanyagok biotartalmát legalább 5,75 százalékban határozza meg, azonban ennek eléréséhez (és túlszárnyalásához) az egyes tagországok saját támogatási, és célrendszert dolgozhatnak ki. Az uniós direktíva a továbbiakban növekvő részarányokat ír elő. Európában egyébként jelenleg sem az alapanyagok forrásai, sem a gyártókapacitások nem elégségesek, ezért most a 2010-es cél elérése is kérdésesnek tűnik. Az EU direktívája ezért felülvizsgálat alatt áll.

Mindemellett az unió területén egyre nő a kereslet a bio-komponensek iránt, ami persze magasabb árakat eredményez. Az uniós belső piac kialakulása (Németország vezető szerepével) nagy mennyiségű import nyersanyag és bio-komponens megjelenéséhez vezetett (brazil alkohol, indonéz növényi olaj). Ezzel párhuzamosan természetesen az EU gyártókapacitásai is bővülnek, és megfigyelhető a területhez kapcsolódó kutatás és fejlesztés integrálódása, erősödése is. Az elmúlt 12 hónapban egyébként mind a bioetanol, mind a biodízel piaci ára emelkedett, és bár még mindig drágábbak a fosszilis tüzelőanyagoknál, a trend sokkal kiszámíthatóbbnak tűnik.

Közép-Kelet-Európában, a Mol piacain a már uniós országok az EU 2010-es céljához igazítják stratégiájukat, míg a leendő tagok egyelőre nem rendelkeznek világos tervekkel. Ausztriában a cél érdekében 2005 októberétől jövedéki adókedvezmény segíti a legalább 4,4 százalék bio-komponenst tartalmazó biodízelt, a hasonló arányban bioetanolt tartalmazó benzint pedig 2007 októberétől vonják be a kedvezménybe. Szlovákiában a végrehajtási részletek jelenleg is kidolgozás alatt vannak. Magyarországon jelenleg bizonyos feltételek mellett jövedékiadó-visszatérítés igényelhető a biotartalom alapján, ám a jövőben az osztrák modellhez hasonló jövedéki adó differenciálás (vagyis nem utólagos visszaigénylés) kerül bevezetésre (biodízel - 2008 január; biobenzin - 2007 június).