Tavaly 14 százalékkal nőtt a reklámpiac

2006.01.31. 17:32

Az elmúlt évben az előző évihez képest 14 százalékkal többet, 502,68 milliárd forintot költöttek Magyarországon reklámra a TNS Media Intelligence (korábban Mediagnozis) keddi közlése szerint.

A listaáron számolt ráfordítások toplistáját az Unilever vezeti, 9 százalékos éves növekedéssel 16,24 milliárd forintot költött reklámra. A második helyen lévő Procter and Gamble 14,7 milliárd forintos reklámköltése 41 százalékkal volt több, mint 2004-ben. A Magyar Telekom pedig egy év alatt 25 százalékkal, 12,96 milliárd forintra növelte a reklámráfordításait, amivel a harmadik helyre került.

Az internetes reklámpiacot a TNS Media Intelligence 5,7 milliárd forintra becsüli a piaci szereplők jelentései alapján, és ennek mintegy 40 százaléka a bankok hirdetéseihez köthető. Ennek ellenére ennek a listának az élén három Magyar Telekom-cég áll, a T-Com, a T-Mobile és a T-Online összesen 665 millió forint költéssel.

Az összes reklámköltésből a legnagyobb arányban, 10 százalékban a távközlési reklámok részesedtek, igaz, éves szinten a legkisebb arányban, mindössze 9 százalékkal nőttek. Az előző évben, 2004-ben az éves növekedés még elérte a 45 százalékot. A távközlésen belül a mobilszolgáltatók tavaly összességében 6 százalékkal csökkentették reklámköltésüket, míg az előző években még 15-30 százalékos növekedést mutattak. A piackutató megjegyezte, hogy a T-Mobile 21 százalékkal költött kevesebbet az elmúlt évben reklámra, de a 2004. évi költése - a névváltoztatás miatt - kiugróan magas volt. A kábelszolgáltatók tavaly 118 százalékkal többek fordítottak reklámra, és a vezetékes szolgáltatók is 50 százalékkal növelték reklámköltésüket.

A gépjárműreklámok aránya 8 százalékot tett ki az összes reklámköltésből, és a listaáron 39,06 milliárd forint 24 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban.

Éves összehasonlításban a gyógyhatású készítmények és recept nélküli gyógyszertermékek, valamint a pénzintézetek reklámköltései növekedtek a legnagyobb mértékben: 52 százalékkal, illetve 55 százalékkal. Az előbbi értéke elérte a 34,66 milliárd forintot, a bankoké pedig 31,48 milliárd forint volt.

A bankok közül a nevet és arculatot váltó K&H, a CIB és az OTP megduplázta, illetve az Erste közel megháromszorozta reklámköltését. A tisztítószerek reklámjára tavaly 25,2 milliárd forintot fordítottak, ami 33 százalékkal haladta meg a 2004. évit. Ezzel megtört az elmúlt évek csökkenést mutató trendje.

Dinamikus volt a kulturális és sportrendezvények, valamint a szerencsejáték reklámköltés növekedése is. Ezekre tavaly az előző évinél 23 százalékkal többet, 18,33 milliárd forintot fordítottak. A csokoládé- és édességreklámok múlt évi értéke - listaáron - elérte a 15,1 milliárd forintot, ami 19 százalékos éves növekedésnek felelt meg. A szeszes italok reklámjára az elmúlt évben az előző évinél 18 százalékkal kevesebbet, 17,78 milliárd forintot költöttek. Kevesebbet költöttek tavaly a tejtermékek reklámjára is 8 százalékkal, 15,3 milliárd forintra mérséklődött az összeg.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK