Egyre több autót vesznek vissza

Vágólapra másolva!
Akár a 60 ezret is elérheti a már visszavett, illetve az erre a sorsra esélyes autók száma - vélik egyes lízingcégek. Az értékesítésük nem egyszerű az egyre telítődő használtautó-piacon, s a pár hónapos autók nem ritkán 30-50 százalékkal olcsóbban kelnek el.
Vágólapra másolva!

A nullaszázalékos önerő és a hosszú - tíz- vagy akár több éves - futamidejű kölcsönök megtették hatásukat. A havi 10-15 ezer forintos törlesztőrészlettel kecsegtető autók egyre gyakrabban kerülnek vissza az autókereskedő telephelyére, s egy pár hónapos gépkocsihoz nem ritkán az új árhoz képest 30-50 százalékkal olcsóbban lehet hozzájutni - írja a Világgazdaság.

Mintegy 40 ezerre tehető a visszavett autók száma - vélik egyes lízingpiaci szereplők. Ez egybecseng a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének becslésével is, ám legalább tízezer autó után már nem fizetik a részleteket, csak éppen a szerződés felmondására még nem került sor vagy éppen folyik az alkudozás a felek között.

A túlerőszakolt növekedés a hazai lízingcégek és az autókereskedők többségének rövid távú szemléletét tükrözi - mutatott rá Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója. Úgy látja, a piaci szereplők részéről hiányzik az önkorlátozás, miközben a visszavett autók számának növekedése senkinek nem jó, hiszen sem a lízingcégeknek, sem az autókereskedőknek nem hoz profitot.

Ha alaposabb lenne a hitelvizsgálat, felelősségteljesebb az ügyfélkiválasztás, akkor 1-2 ezer autóval ugyan kevesebbet adnának el a cégek, de a portfólió minősége jobb lenne. Marton Ágnes, a K&H Lízingcsoport kockázatkezelési igazgatója szerint a használt autók árának csökkenése figyelhető meg, amely a fedezeti értéket csökkenti. Ezt a jóváhagyási folyamatukban igyekeznek figyelembe venni.

Sok múlik azon, hogy az adott lízingcégnek milyen szigorú a behajtási gyakorlata. Több helyen 60-90 nap után mondják fel a szerződést, s igen gyakori az is, hogy alkudozásba kezdenek a tulajdonossal, csak hogy ne kelljen visszavenni az autót - emelte ki Révész Tamás. Az alku azonban hosszú távon nem megoldás - tette hozzá. A Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám azt emelte ki, hogy az árazásban a piaci nyomás miatt nehéz érvényesíteni a veszteséghatást.

A visszavett autókat átlagosan 2-3 hónap alatt tudják értékesíteni a lízingcégek. A Budapest Autófinanszírozó Rt. a darabonkénti értékesítést részesíti előnyben, hamarosan azonban saját irányítás alá szeretnék venni az aukcionálást is. A Lombard Lízingnél a visszavett autók értékesítését szerződéses partnereik - budapesti és vidéki autókereskedések - közreműködésével bonyolítják le, de interneten és liciten is meghirdetik.

Az Erste Leasingnél a visszavett autók értékesítése elsősorban a cég kereskedői partnerein keresztül történik, de tervbe van véve egyéb csatornák bevonása, például interneten keresztüli direkt értékesítés, aukciósház is - mondta Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója. A hagyományos csatornák az internetes és az aukciós értékesítési lehetőségekkel egészültek ki az elmúlt évben a K&H Lízingcsoportnál is.