Sok a kiaknázatlan faktoringlehetőség

Vágólapra másolva!
Tavaly 440-450 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le a Magyar Faktoring Szövetség (MFSZ) tagvállalatai, ami 30-40 százalékkal haladja meg az előző évi 338 milliárd forintot - állítja Martinkó Károly, a szövetség alelnöke.
Vágólapra másolva!

Martinkó Károly arra számít, hogy az idén folytatódik az üzletág térnyerése, és a faktorált forgalom (a megvásárolt számlák bruttó értéke) 2006-ban 25-30 százalékos bővülés után elérheti az 560 milliárd forintot. Ha az első negyedévben sikerül a Hitelgerancia Rt.-vel (HG) működőképes konstrukciót kialakítani, nagyobb növekedés is elképzelhető, ugyanis a HG garanciájával az eddiginél jóval szélesebb vállalati kör finanszírozható ily módon - tette hozzá.

A HG-t az idei költségvetési törvény jogosította fel arra, hogy a faktoringkövetelésekre is garanciát vállaljon a vállalkozást terhelő fizetési kötelezettség 80 százalékáig, legfeljebb 800 millió forintig. Hogy ez a törvénybe bekerült, azt az alelnök az alig több mint kétéves múltra visszatekintő szövetség sikerének is tekinti.

"A garancia kiterjesztése a faktorálásra azért kiemelkedő jelentőségű, mert a fő piacot jelentő kisvállalatok számára a faktoring nem alternatíva, hanem gyakran az egyetlen külső finanszírozási mód" - hangsúlyozta.

A tavalyi teljesítményt értékelve úgy vélekedett: örvendetes a magas növekedési ütem, a faktoring szerepe azonban a vállalati finanszírozásban még mindig túlságosan alacsony, abszolút értékben és arányában is. A faktoring Magyarországon kevesebb mint 1 százaléka a 4500 milliárd forintos vállalati hitelállománynak, míg az EU országaiban aránya meghaladja a 2,5 százalékot.

Az alelnök becslése szerint tavaly mintegy 1800 vállalkozás vette igénybe a faktoring szolgáltatást Magyarországon.

Martinkó Károly szerint a 600 ezres vállalati körben 20-30 ezer olyan kkv lehet, amelyek a bankhitel mellett a faktoringot kiegészítő külső finanszírozásként igénybe vehetnék, illetve amelyek számára kizárólagos forrásként kiváló lenne. Komoly kiaknázatlan lehetőség van tehát még - mondta.

Fotó: Mitruczky Kinga
A hipermarkaetek beszállítói körében már elterjedt a faktoring

A faktoring szolgáltatást tavaly a legnagyobb mértékben (40 százalék) a feldolgozóiparban működő cégek vették igénybe, a második helyen (21 százalék) a kereskedelmi cégek - főleg a multik és hipermarketek beszállítói - állnak, míg az építőipar 15, a mezőgazdaság 3-4 százalékot képvisel, a maradék egyéb területek között oszlik meg.

Martinkó Károly elmondta: a multik beszállítóit több faktorcég nem is finanszírozza, mert a vevőknek joguk van visszaküldeni az árut, különféle címeken levonhatnak a vételárból. Ennek azért van jelentősége, mert a faktorálás lényege a számlakövetelés megvásárlása ellenében történő pénzkölcsönzés, a vételár egy részének visszatartása tehát a fedezetet csökkenti. Az tehát, hogy egy számlát ki fognak-e fizetni, nem csak a vevő fizetőképességén, hanem fizetési készségén is múlik.

A fejlett piacokhoz képest Magyarországon a faktoring szolgáltatás kockázatosabb - véli az alelnök -, a magyar vállalatok ugyanis még túl fiatalok, kevés számú vevőjük van. A Hitelgarancia Rt. garanciavállalása ezt a kockázatot tudja nagymértékben semlegesíteni.

A faktoringszövetség szeretné elérni azt is, hogy a "jó" és "rossz" követelések vásárlása szétváljon a törvényi szabályozásban, vagyis hogy a folyó faktorálás jogszabályi háttere világosan elkülönüljön a lejártszámla-kezelési (work-out) üzletágtól. A hitelintézeti törvényből jelenleg hiányzik a faktoring részletes szabályozása, ami a szövetség szerint nehezíti a piaci szereplők eligazodását, és gátolja a piac fejlődését.