Augusztusban rendezk a reptéri taxik ügyét

Vágólapra másolva!
Pénteken írja ki pályázatát a reptéri taxiszolgáltatásra a Budapest Airport. Ennek kapcsán az [origo] összehasonlította Budapest és néhány nagyobb vidéki város tarifáit. Felmérésünk szerint vidéken akár 10-20 százalékkal is olcsóbban taxizhatunk. Összehasonlításunkba, érdekességképp a világ néhány nagyvárosának taxitarifáit is bevettük. Cikkünkből megtudhatja, mennyi pénzért taxizhat New Yorkban, Pekingben, vagy Tuniszban.
Vágólapra másolva!

Pénteken írja ki a Budapest Airport a reptér áldatlan taxi-állapotait megszüntető pályázatot. A reptér vezetése a héten jogosítványt kapott a fővárostól a terminálok előtti taxidrosztok üzemeltetésére - ennek köszönhetően kezdhetik meg az taxi-társaság kiválasztását, amelynek kizárólagos joga lesz majd arra, hogy a ferihegyi reptérnél drosztoljon.

"Amikor decemberben ide jöttünk, nyilvánvalóvá vált, hogy gyorsan meg kell változtatni a rendszert" - jelentette ki a reptéri taxizás jelenlegi helyzetéről Chris Woodruff, a Budapest Airport vezérigazgatója.

A BA Rt. kétfordulós tendert ír ki, hogy kiválassza azt a taxi-társaságot, amely ideális esetben 4+1 évre kapja meg a taxidrosztok használatának kizárólagos jogát. A pályázat első fordulója nyílt. A második fordulóba már csak három társaságot hívnak meg. A pályázó taxi-cégeknek 60 minőségi kritériumnak kell majd megfelelni, az első fordulóban a minél alacsonyabb ár, majd a másodikban az ár, és a pluszszolgáltatások döntenek.

A pályázó társaságoknak legalább öt éve kell szünet nélkül működniük. A minimális flotta 150 autóból áll, ennek egy része kombi és egyterű autó, a kocsik életkora az első évben kevesebb mint öt, ezt követően kevesebb, mint három év lehet. A flotta mellett a sofőrökkel szemben is szigorú követelményeket támasztott a BA: alapszintű angoltudást, megfelelő öltözetet és viselkedést követelnek tőlük, és részt kell venniük egy, a reptér által szervezett tanfolyamon. A reptér ugyanakkor konzorciumokat is pályázni enged.

A BA négy szektorra osztotta föl a fővárost, a taxi-társaságoknak ezekre a zónákra kell majd maximális árajánlatot tenni. A vidéki fuvar esetén kilométerdíjat számolnak. Erről, és a számla várható összegéről a taxisnak még indulás előtt tájékoztatnia kell az utast. A Budapest Airport 350 forintot számol fel a taxisoknak fuvaronként.

A Budapest Airport június 21-én hirdet majd eredményt, a győztes taxi-társaság augusztus 15-én kezdheti meg működését a reptér 1. és 2. termináljánál. Chris Woodruff elmondta: a tender csak a drosztot érinti, a telefonon megrendelt taxik természetesen továbbra is felvehetik utasaikat a reptérnél - bármely társasághoz tartozzanak is. A vezérigazgató ugyanakkor elmondta, hogy a más társaságokhoz tartozó taxisok munkakörülményeit is javítják majd: számukra is építenek egy parkolót, a kettes terminálnál.

Fotó: MTI
Az utasok negyede taxival jár

A tervek szerint az utas a reptéren egy diszpécserpultnál adja le a megrendelést és az igényeit. A diszpécser kiállít számára egy utalványt, amelyen rajta van a neve, úticélja, és a maximális fizetendő ár. Az utast a drosztnál egy másik diszpécser irányítja majd a taxihoz. A feltüntetett maximális ár miatt elkerülhetőek lesznek a félreértések.

Chris Woodruff elmondta: a Budapest Airport kéthetente ellenőrzi majd a taxisokat, és várhatóan rendszeres próbautakat is tesznek majd embereik a reptérrel szerződésbe lépő taxi-társasággal.

A Budapest Airport évente 8,6 millió utast szolgál ki. Ebből 1,6 millió utas csak átszáll Budapesten, tehát hétmillió azok száma akik bármilyen fajta közlekedési eszközzel jutnak ki Ferihegyre. Az utasok mintegy negyede használ taxit. Mivel egy kocsiban többen is utazhatnak ez természetesen nem jelent 1,75 millió potenciális utast, de Woodruff szavaival élve a piac így is "piszokul nagy".

A repülőtérre vezető vasútvonal kiépítése a BAA szerint nem feltétlenül veszélyezteti a taxisok piacát. A reptér-üzemeltető BAA brit tapasztalatai szerint a Heathrow-ra vezető gyorsvasút - noha kisebb visszaesést okozott a taxik, és a buszok szállítási piacán - elsősorban a reptérre irányuló személyautó forgalmat csökkentette drasztikusan. Woodruff elképzelése szerint a helyzet rendezésével a taxik a reptérre irányuló tömegközlekedés részévé válnak majd.