Felügyelők vizsgálják a betegek panaszait

Vágólapra másolva!
Egészségbiztosítási felügyelet létrehozását tervezi a kormány. Az egészségügyi reformcsomag részeként  a parlament előtt fekvő javaslat alapján az új szervezet egyik legfontosabb feladata a szolgáltatások minőségének az ellenőrzése és az ellátásokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi panaszok kivizsgálása lesz.
Vágólapra másolva!

Az egészségbiztosítás 1500 milliárd forintos kiadásának az elköltését a biztosítottak képviseletében jelenleg semmilyen hatóság nem felügyeli. Nem készül rendszeres értékelés és nyilvántartás a kórházi kezelések eredményességéről vagy a szövődmények arányáról. A betegek helyzetét a tájékozatlanság és a kiszolgáltatottság jellemzi, amely alapot teremt az egészségügy feketepiacának, a hálapénzrendszernek a működéséhez is - olvasható az előterjesztés miniszteri indokolásában. A biztosítottak fogyasztóvédelme mellett a tervek szerint a felügyelet hatáskörébe tartozik majd a szolgáltatók működésének a vizsgálata, illetve az úgynevezett felügyeleti ellenőrzés is.

Eljárás indítható a szolgáltató ellen

A betegeknek lehetőségük lesz arra, hogy az egészségbiztosítás keretében nyújtott szolgáltatással kapcsolatos panaszaikkal - ideértve a vizitdíjjal, kórházi napidíjjal kapcsolatos problémákat is - közvetlenül a felügyelethez forduljanak. A várólistára vonatkozó döntések felülvizsgálatát szintén az egészségbiztosítási felügyeletnél lehet majd kérni. A betegjogi képviselő ugyancsak az egészségbiztosítási felügyelethez fordulhat az eset kivizsgálása érdekében, ha azt állapítja meg, hogy az érintettet a biztosítási jogviszonyával összefüggésben joghátrány érte.

Tízmilliós bírság is kiszabható

Amennyiben a hatóság akár a panasz alapján, akár a hivatalból lefolytatott vizsgálat során arra a megállapításra jut, hogy a szolgáltató nem vagy nem megfelelően teljesíti az államilag finanszírozott feladatait, szankciókkal élhet. Első ízben felszólítható lesz az adott orvos a kötelezettségei teljesítésére. Amennyiben a felszólítás nem vezet eredményre, úgy a panaszos kérelmére másik szolgáltató jelölhető ki. Ezt követően a hatóságnak lehetősége van arra, hogy legfeljebb 10 millió forintig terjedő pénzbírságot szabjon ki. Súlyosabb jogsértés esetén a finanszírozási szerződést is felfüggeszthetik, végső soron pedig annak felmondására is lehetőség lesz.

Internetes listák segítik a tájékozódást

A betegek helyzetét, tájékozottságát segíti elő az a külön törvényben előírt rendelkezés, amely szerint a gyógykezeléseket, kórképeket a jövőben magyar nyelven is fel kell tüntetni, illetve, hogy az egészségbiztosítás felé történő elszámolás ellenőrzése érdekében minden betegnek úgynevezett elszámolási nyilatkozatot kell adni. A kórképek, gyógykezelések magyar nyelvű leíráshoz használható kifejezések jegyzékét, illetve az ellátások kapcsán elszámolható térítési díjakat a felügyelet honlapján teszik majd közzé. Az internetes oldalról elérhetők lesznek a várólistás egészségügyi szolgáltatók és a vérellátó szolgálat saját honlapjai is, ahol - ugyancsak külön törvény rendelkezése szerint - közzé kell tenni a várólistákkal kapcsolatos valamennyi lényeges információt. Az egészségügyi szolgáltatások minőségének biztosítása érdekében a felügyelet úgynevezett nyilvános minőségértékelési rendszert alakít ki és működtet a jövőben. A lefolytatott ellenőrzések és minősítések eredményét szintén az interneten keresztül hozzák majd nyilvánosságra.

A felügyelet a gyógyszerellátás körében is rendelkezik jogosítványokkal. Minősíti azt a számítógépes rendszert, amely a patikáknak a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, valamint a gyógyászati ellátás ártámogatással történő rendelését működteti, ellenőrzi a gyógyszerészek szakmai függetlenségét, illetve a gyógyszertárak, a gyógyszergyártók, a forgalmazók és az orvosok közötti nem kívánatos magatartások összehangolását.