A Transelektro ügyén tanult a felügyelet

Vágólapra másolva!
Az adós tulajdonosával kapcsolatos információkat csak korlátozottan szabad az adósminősítés során figyelembe venni - állapította meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a Transelektro-csoport finanszírozásában részt vevő bankok körében végzett témavizsgálatában.
Vágólapra másolva!

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) Felügyeleti Tanácsa (FT) ajánlást adott ki a pénzügyi intézmények számára a hitelkockázat-kezelésre vonatkozó jogszabályok egységes alkalmazásának elősegítése érdekében.

A kockázatkezelés szabályozottsága és színvonala javul ugyan, ám a Felügyeleti Tanács szerint a pénzügyi vállalkozások aktivitásának intenzív bővülése, több nagyvállalati adóscsoport megrendülése, a lakossági hitelek és az új innovatív termékek növekedése nyomán végzett vizsgálatok azt jelzik, hogy több intézménynél a kockázatvállalás prudenciális feltételeinek újragondolására és a monitoring tevékenység további fejlesztésére volna szükség.

Az ajánlás kiadásához az utolsó lökést vélhetően a Transelektro-cégcsoport finanszírozásában részt vevő bankok körében végzett témavizsgálat adta. A PSZÁF a tizenegy érintett hitelintézet Transelektro-cégcsoporttal szembeni kockázatvállalását és kockázatkezelését ellenőrizte 2004 negyedik negyedévétől 2006 első negyedévéig, s közülük öt bank (CIB, IC, KDB, MKB, OTP) figyelmét határozatban hívta fel arra, hogy kockázatkezelésük során fordítsanak kiemelt figyelmet az ügyfelek pénzügyi-gazdasági helyzetére, és a kockázatvállalás során tartsák be a jogszabályi rendelkezéseket.

A PSZÁF honlapján közzétett ajánlás szerint nem kívánatos a hitelezési feltételek (pl. jövedelemigazolás, fedezettségi követelmény) lazítása a piaci versenyelőny megszerzése érdekében, mert jelentősen növelheti a kockázatot. A pénzügyi intézmények kerüljék az olyan pénzügyi konstrukciókat, amelyeknél a hitel visszafizetésének forrása nem ellenőrizhető vagy a rendelkezésre álló jövedelemből megalapozottan nem feltételezhető a hitel visszafizetésének képessége - ajánlja a tanács, hozzátéve, hogy jövedelemigazolás elengedése hozzájárulhat az adózatlan (fekete gazdaságban szerzett) jövedelmek legalizálásához.

Az FT nem tartja követendőnek a kizárólag biztosítékokra alapított hitelezési stratégiát: a visszafizetés forrása a képződő jövedelem, cash flow legyen, mert nem a fedezetből való megtérülés a cél - hívja fel a figyelmet.

A hitelkonstrukciók kialakításánál a tanács szerint célszerű figyelembe venni a piac és az ügyfelek pénzügyi kultúrájának mindenkori színvonalát, s biztosítani kell, hogy az ügyfelek megismerjék és megértsék a részletes termékfeltételeket és a valós kockázatokat.

Az adósminősítési eljárásnak törekednie kell a hitelezett gazdálkodó hitelképességének egyedi megállapítására. A limiteknek elsősorban objektív tényezőkhöz, ezen belül a limitalanyok gazdasági, pénzügyi helyzetének minősítéséhez, hitelképességéhez, fizetőképességéhez és az ügyfél méretéhez, gazdasági potenciáljához kell kapcsolódniuk.

Az adós tulajdonosáról rendelkezésre álló információk csak korlátozottan veendők figyelembe az adósminősítés során (különösen rossz adós/jó tulajdonos korreláció esetén), és nem fogadható el az egyedi minősítés jelentős eltérítése. Leányvállalat ügyfél (kockázatának) megítélésekor kerülni kell tulajdonosi kapcsolat címén preferencia érvényesítését. Az FT banki tulajdonosi háttér esetén sem javasol kivételes eljárást az ügyfélkockázat elbírálásakor.

Az ügyféllimit legyen ügyfélszegmensenként, ágazatonként előre kidolgozott konkrét szám, amely kifejezi az adott ügyféllel szemben felvállalható legnagyobb, még racionálisan kockáztatható értéket. A limit valós kötelezettségvállalással való kitöltésekor lehetőség szerint figyelembe kell venni az adósnak más hitelezők által korábban már nyújtott finanszírozások mértékét - hívja fel a figyelmet az FT.

A kinnlevőségek negyedéves kötelező minősítésekor a belső szabályzatban rögzített értékhatártól felfelé részletes, egyedi ügyletminősítésre van szükség. Ez esetben nem elegendő a törlesztési fegyelmet, a fedezeti hátteret, esetleg az ügyfél számlaforgalmát figyelni, hanem szigorúan figyelembe kell venni az ügyfél(csoport) pénzügyi helyzetében, stabilitásában, jövedelemtermelő képességében beállott változásokat is - áll az ajánlásban.

A Felügyeleti Tanács szerint helytelen gyakorlat, ha bizonyos fedezetekre (pl. állami garanciavállalás) vagy a tulajdonosra való tekintettel (alacsony kockázat) elmarad a monitoring tevékenység. A projekthitelek esetében gondoskodni szükséges a rendszeres és megfelelő műszaki ellenőrzés, a teljesítés nyomon követéséről a kivitelezés helyszínétől függetlenül - hívja fel a figyelmet.

A már láthatóan problémássá váló ügylet esetén az eredeti hitelfeltételek módosítása, fellazítása a tanács szerint nem megfelelő megoldás. Ilyen esetekben tanácsos a realizálható fedezetek érvényesítését kezdeményezni, illetve célszerű az ügylet konstrukciójának átalakítására törekedni (pl. hitel-lízing konverzió, fizetési átütemezés, pótlólagos fedezet bevonása).