Venezuelai olajat vesz Litvánia

Vágólapra másolva!
A litvániai Mazeikiu Nafta finomító, szerdai bejelentése szerint, első ízben kapott olajat Venezuelából a kiesett orosz olajszállítmányok pótlására. A finomító szóvivője elmondta: a Mazeikiu különböző alternatív nyersolajforrásokat keres, és a leghatékonyabb szállítási útvonalat is szeretné kiválasztani.
Vágólapra másolva!

Azt is elmondta, szükség esetén ismét vásárolnak venezuelai olajat, ezzel kapcsolatban azonban részleteket nem közölt. A finomító azt is elismerte, hogy pénzügyileg rosszabb helyzetbe került a megsérült Barátság-1 vezeték lezárása nyomán: nyeresége 20 százalékkal esett a magasabb tengeri szállítási költségek miatt. Három fő szállítója jelenleg a LUKOIL, a Rosznyeft és a TNK-BP.

Idén a Mazeikiu 8,6 millió tonna feldolgozására számít a tavalyi 9 millió tonna helyett.

Orosz lapjelentések szerint nem kizárható, hogy Oroszország soha nem nyitja meg újra a megsérült Barátság-1 vezetéket Litvánia felé. A Moscow Times a Transznyeft orosz vezetékmonopólium vezetőjét idézte, aki elmondta: a vezeték 42 éves - a hasonló vezetékek élettartama általában 30 év -, és ráadásul annak idején olyan fémeket használtak fel benne, amelyek használata ma már tilos.

A vezeték napi 250 ezer hordó olajat szállított a litván Mazeikiu Nafta finomítóhoz és a Butinge exportterminálhoz.

A Mazeikiu Naftánál a helyzettel kapcsolatban korábban azt közölték: felkészültek, hogy hosszabb távon is az orosz olaj nélkül működjön a finomító, a szállítmányokat a tenger felől, Butingén keresztül olajimporttal pótolják.

Az ásványkincsekért felelős orosz minisztériumban korábban elmondták: utasították a Transznyeft vezetékmonopóliumot, csökkentse a nyomást a vezetékben. Ugyanakkor bejelentették, hogy akár egy évig is eltarthat a vezeték kijavítása vagy új szakasz építése.

Ágazati elemzők nem zárják ki, hogy Oroszország meg akarja büntetni Litvániát az olajszállítási trükkökkel, mert a finomító részvényeinek a bukott orosz Jukosz olajcég birtokában volt 53,7 százalékát májusban a litván kormány a lengyel PKN Orlen olajcégnek ítélte oda - a vételár 1,492 milliárd dollár volt -, és megállapodtak 30,66 százaléknyi állami Mazeikiu-részesedés átadásában is, ötéves opcióval további 10 százalékra. Moszkvában korábban azt remélték, hogy a létesítmény a Gazpromé vagy a Rosznyefté lehet. Utalnak arra, hogy a moszkvai vezetés hasonló taktikát követett a lett Ventspils olajterminálnál, miután Oroszország szerint Lettországban hátrányos megkülönböztetés érte az orosz nyelvű kisebbséget.

A Transznyeft a maga részéről később cáfolta, hogy örökre lezárná a vezetéket. Szállításait tüstént felújítja, ha megjavították a vezetéket, mondta az orosz monopólium vezetője. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy ez mikorra várható. Hozzátette: korábban félreértelmezték szavait, amikor azt ecsetelte, hogy a vezeték életgörbéjének már mintegy 12 éve vége. Közölte, hogy a fejlemények elképzelhető legrosszabb forgatókönyve lenne, ha újra kellene építeni a problémás 140 kilométer hosszú szakaszt. Utalt rá, hogy más módon is eljuttathatnak olajat a litvániai finomítóhoz, egyebek között a balti-tengeri Primorszk kikötőjéből.

Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának korábbi nyilatkozata szerint a Barátság vezeték főága július 29-én sérült meg Krasznaja Szvoboda lakott település közelében. Mintegy 48 köbméter kőolaj jutott a szabadba, két olajfolt alakult ki, összesen mintegy 340 négyzetméternyi területen.

A környezetvédelmi hatóság közölte, hogy a közelmúltban lezajlott vizsgálat kimutatta, nem kevesebb, mint 487 " veszélyes hiányosságot" mutattak ki a vezetéken. Az olajkifolyás alig két hónappal azután történt, hogy a Transznyeft csővezeték üzemeltető társaság megállapodást kötött a helyi kormányzattal a társégben üzemelő vezeték "környezeti biztonságának garantálásáról".

A litván Mazeikiu Nafta olajfinomító volt a jelentések szerint az egyetlen, amely kevesebb nyersolajhoz jutott, Közép-Európát nem érintette az esemény, a lengyel, a német, a cseh, a szlovák, a magyar és az ukrán finomítók nem jelentettek fennakadást.

A PKN Orlen vezérigazgatója, Igor Chalupec augusztus elején megpendítette a meghátrálás lehetőségét a Mazeikiu Naftából, mondván: esetleg élnek az adásvételi megállapodás adta joggal, amely szerint ez év végéig visszamondhatják a szerződést, ha a Mazeikiu értéke jelentősen csökkenne. Mindenesetre hozzátette: a Mazeikiu nyereségesen dolgozhat fel más importolajat is, de reményét fejezte ki, hogy az orosz olajszállítás hamarosan felújul.