Ezrével lopják az osztrák bevásárlókocsikat

Vágólapra másolva!
Az Ausztriában használatos 600 ezer áruházi bevásárlókocsiból 250 ezer tűnik el évente, ami a kocsik darabonkénti 150 eurós, mintegy 41 ezer forintos beszerzési árát tekintve jelentős veszteségnek tűnik.
Vágólapra másolva!

A Die Presse című osztrák napilap terjedelmes írásban dolgozta fel az ausztriai "bevásárlókocsi-mizéria" csaknem minden részletét.

A lap szerint a vásárlók többsége úgy érzi, hogy a mintegy 270 forint értékű 1 eurós pénzérmével a tulajdonába került a kocsi, és nem érzi lopásnak, ha azt nem viszi vissza. A cikkben felhívták a figyelmet arra, hogy egy rágógumi eltulajdonításakor akár két rendőr is azonnal a helyszínre érkezik, egy bevásárlókocsiért azonban még a kisujját sem mozdítja senki az üzletek környékén.

Különösen Bécsben vált komoly gonddá a bevásárlókocsik eltűnése, mivel az egykori császárvárosban már az eurós érméket kiváltó műanyagzsetonokat, - a pártok által is osztogatott - érmeutánzatokat is fel lehet használni a bevásárlókocsikhoz, így a vásárlóknak "nem éri meg", hogy a nagyobb parkolók távolabbi részeiből is visszavigyék a helyére a kocsikat.

Bécsben tavaly a köztisztasági hivatal 13 800 elhagyott bevásárlókocsit gyűjtött össze, idén viszont csak március és szeptember között már 16 ezret. A cég darabonként 3,2 eurót kér az üzletláncoktól a kocsik visszaszolgáltatásáért, de nem nagy a tolongás, mert az áruházak már "bevásárlókocsi-begyűjtő" magáncégekhez fordulnak, amelyek az elhagyott kocsik többségét be is gyűjtik, és darabonként mintegy 1 euróért szolgáltatják vissza tulajdonosaiknak.

A rendőrség csak hallomásból tud olyan esetről, hogy "nagyobb tételben" bevásárlókocsik tűntek volna el úgy, hogy aztán teherautókra pakolva, Ausztriától keletre fekvő országokba csempészték azokat.

A WEGA különleges rendőri alakulat azt viszont elismerte, hogy dunai búvárgyakorlatai alatt a "vízbe rejtett" bevásárlókocsik tucatjait fedezte fel. A nyári melegek idején állítólag már bevásárlókocsikkal tolják a láda söröket a vízbe hűteni a fürdőzni vágyó osztrákok, majd a kocsit otthagyják.

A Lidl áruházlánc már minden ausztriai üzletében mágneszáras kerekeket szereltetett bevásárló kocsijaira. Ha a kocsi áthalad a talajon kialakított mágneses vonalon, két kerekében működésbe lép a mágneses fék, így a kocsi tolhatatlanná válik. A Hofer-üzletlánc sok üzletében is használják már ezt a módszert, amelynek bevezetése mintegy 15 000 euróba kerül, azaz 100 bevásárlókocsi árával egyenlő. De létezik már "szirénázó bevásárlókocsi" is, amely elviselhetetlen hangot ad, ha kiviszik egy meghatározott területről.

Az osztrák napilap szerint a legkorszerűbb védelmi eszköz a bevásárlókocsikba épített helymeghatározó (GPS) rendszer, amelynek köszönhetően radarképernyőn lehet követni a kocsi útját. A kérdés csak az, hogy megéri-e egy ilyen rendszer bevezetése, vagy olcsóbb, ha az üzletek darabonként 1 euróért visszavásárolják kocsijaikat a begyűjtőktől.