Rosszul érinti az élelmiszeripart az áfaemelés

Vágólapra másolva!
Az Országgyűlés által hétfőn elfogadott áfaemelés egyértelműen kedvezőtlenül hat majd a magyar élelmiszeriparban az év elején megkezdődött pozitív folyamatokra - állította kedden Piros László, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének főtitkára.
Vágólapra másolva!

Piros László elmondta: az elmúlt 3 évben a magyar élelmiszeripar teljesítménye folyamatosan csökkent. Ennek legfontosabb okaként a főtitkár a hazai vállalatok belföldi piacvesztését jelölte meg. A múlt évben az előző évhez képest a termelés volumene mintegy 1,5 százalékkal csökkent. A kivitel 3-4 százalékkal emelkedett, ám az 5,5-6 százalék körüli belföldi forgalomcsökkenést ez nem tudta ellensúlyozni.

Utalt ugyanakkor arra, hogy ebben az éven a szakemberek már arra számítottak, hogy megszűnnek a negatív folyamatok, és megkezdődik fellendülés az iparágban. Ezt a feltételezést az idei év első 5 hónapjának statisztikai adatai is igazolták. Az export ugyan stagnált, de a belföldi értékesítés 3-4 százalékkal emelkedett az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

A szakember szerint a most bejelentett áfaemelés ezt a megkezdődött pozitív folyamatot várhatóan megállítja. Így az élelmiszeriparban várhatóan továbbra is a negatív tendenciák lesznek túlsúlyban.

Előreláthatólag az áfa emelése megtöri a belföldi kereslet növekedését. Így szinte semmissé teszi azokat az erőfeszítéseket, amelyeket Gráf József agrárminiszter az elmúlt másfél évben tett annak érdekében, hogy a vásárlók többsége ismét magyar árut vegyen. Piros László szerint e kampány hatása most lett volna igazán érezhető a piacon.

Emellett a kereskedők várhatóan a dráguló kínálatot ismét az olcsóbb külföldi áruval szeretnék majd ellensúlyozni, és ez ugyancsak a belföldi vállalkozások piaci esélyeit rontja.

A magyar élelmiszeripar múlt évi árbevétele mintegy 2600 milliárd forint körül alakult. Az idei árbevétellel kapcsolatban nem kívánt a főtitkár jóslásokba bocsátkozni, annyit azonban jelzett, hogy várhatóan folyó áron némileg nő majd a bevétel, ám az értékesítés volumene előreláthatólag csökken majd.