Tovább csúszik az M6-os átadása

Vágólapra másolva!
Az M6-os autópálya Dunaújvárosig vezető szakaszának már március óta használhatónak kéne lennie, építése azonban még mindig nem fejeződött be - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Valószínűleg júniusra csúszik az M6-os első - az érdi tető és Dunaújváros közti szakaszának átadása. A mintegy hatvan kilométeres új autópályát az eredeti menetrend szerint az autósoknak már márciusban birtokba kellett volna venniük. Az ünnepélyes szalagátvágásra azonban a választások előtt már nem kerülhetett sor, sőt a vigasztalásul beígért május eleji időpontban is elmaradt az avatás. A hivatalos tervek most legkésőbb május 31-ről szólnak, de egyre valószínűbb, hogy műszaki hiányosságok és elszámolási viták miatt tovább csúszik az átadás - olvasható a Népszabadságban.

A gazdasági tárca és a dunaújvárosi sztrádát építő M6 Duna Autópálya Koncessziós (M6DAK) Rt. között vita alakult ki a forgalomba helyezés lehetséges időpontjairól. A minisztérium tartja magát ahhoz, hogy csak teljesen elkészült autópályát hajlandó átvenni. Így - a beruházás állapota alapján - szerintük csak a koncessziós társaság vágyálma, hogy az M6-oson május végén megindulhat a forgalom, és ezzel a cég megkapja a rendelkezésre állási díj első részletét.

Az M6DAK-nál ezzel szemben úgy tartják: koncessziós szerződésük szerint csak szeptember 30-ig kell teljesen elkészülniük az új sztrádaszakasszal. Ami már most kész van belőle, néhány napon belül lehetővé teszi a megnyitását. Az ideiglenes forgalomba helyezés két hónapos késéséért pedig szerintük nem a konzorciumot, sokkal inkább a gazdasági tárcát terheli a felelősség.

Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter május 22-ét jelölte ki a pályaszakasz bejárására. A papírforma és a szokások szerint ez után 15 nappal kellene tartani az avatási ceremóniát. A forgalomba helyezés időpontját azonban az is kétségessé teszi, hogy a koncessziós társaság késedelme másfél milliárd forintos költségét szeretné elismertetni a gazdasági tárcával. Ott viszont hallani sem akarnak erről a követelésről. Így valószínű, hogy az elszámolási vita lezárásáig nem járulnak hozzá a társaságot pénzhez - a rendelkezésre állási díjakhoz - juttató ideiglenes átadáshoz.

Az adok-kapok elmérgesedése mindenkinek károkat okozhat, az igazi vesztes azonban (az autósokat nem számítva) az M6DAK lenne. Hiszen a koncessziós társaság három alapítója közül kettő - a német Bilfinger-Berger és az osztrák Porr - éppen az M6-ossal debütál a magyar építési piacon. Márpedig azt nem nehéz belátni: a követeléseik behajtására indított esetleges perek igen-csak beárnyékolnák viszonyukat a magyar döntéshozókkal.

Békéltető tárgyalások már zajlottak a két fél között. Itt abban nem adtak igazat az M6DAK-nak, hogy a vis maiornak számító rossz időjárás, különösen a sok eső a szakminisztérium számlájára írandó. Ezzel szemben megalapozottnak találták azt a kifogást, hogy a koncessziós társaságnak többletköltsége és idővesztesége keletkezett a minisztérium által előírt kohósalak beépítéséből. Emellett szerintük a társaság nem tehető felelőssé a régészeti feltárások okozta időveszteségért sem.

Az M6DAK a békéltetésben kivívott "győzelme" ellenére eddig nem forszírozta a mintegy 6-8 millió euróra (1,2-1,6 milliárd forintra) taksált állítólagos kárának elismertetését. Mi több, a minisztérium számlájára írt 38 napos késésükért sem panaszkodtak hangosan. Az eddig talonban tartott ütőkártyák azonban a közelmúltban ismét előkerültek. Ráadásul az sem kizárt, hogy az M6DAK, ha szükségesnek látja, kijátsza "titkos" aduit is. Így például azt, hogy a kormányzat szerződésben foglalt vállalásai ellenére az építési területek átadása, illetve a beruházás engedélyeinek kiadása lényegesen lassabban haladt a kelleténél - tekintélyes elmaradást okozva ezzel a kivitelezőknek.

Más kérdés, hogy a német és osztrák befektetői hármas lassan elkészülő műve nem olyan szakmai csúcs, amit érdemes lenne a kirakatba rakni. A sztráda tele van javításra váró kisebb-nagyobb burkolati hibákkal, emellett egyes szakaszokon az építőknek máris szét kellett bontaniuk a majdnem teljesen elkészült utat. A hírek szerint a bontásra azért került sor, mert a 8-as főút közelében az új autópálya földműve tönkrement. Az eredetileg tervezett kohósalak helyett beépített - mellesleg részben szabálytalanul beszerzett - agyagos föld ugyanis nem bírta az igénybevételt. Ezért az autópálya elkészült burkolatát fel kellett marni, a földművet ki kellett javítani. A burkolat újbóli megépítése pedig még nem fejeződött be. A csomópontokat csak a jövő héten vizsgálják át, ám a hírek szerint kettőnél máris hiányosságokat találtak a szakértők. Még mindig kérdéses, hogy mikor lesz forgalomba helyezhető állapotban az új M6-os.