Kockázatosabbá vált a magyar gépgyártás

Vágólapra másolva!
Világszerte nőtt a gépjárműgyártás és -forgalmazás üzleti rizikója az első negyedévben, míg a légiközlekedés és a számítógépgyártás biztonságosabbá vált. Magyarországon azonban ezen hatások nem, vagy csak késleltetve jelentkeznek - derül ki a Coface hitelminősítő legfrissebb felméréséből.
Vágólapra másolva!

A különféle ágazatok globális kockázati szintje stabilizálódott - áll a 151 ország adatai alapján végzett, első negyedéves felmérésben. A legnagyobb ipari vállalatok termelésük keletebbre helyezése és a világkereslet stabil növekedése nyomán, rekorderedményekről számoltak be. Ezeket a cégeket már nem kötik országhatárok, globális diverzifikációjuk révén profitjuk csekély kilengéseket mutat.

A vizsgált 21 ágazatból Magyarországon mindössze hatban mértek csökkenő kockázatot. Leginkább a vegyipar javított, de a közepes kockázatot jelentő logisztika és turizmus ugyancsak feljebb kapaszkodott. A korábban jó kockázati besorolású gépipar viszont a közepes kategóriába esett vissza, miközben a közepesből rossz csoportba csúszott a textilipar. A legnagyobb kockázatot változatlanul az építőipar mutatja, amelynél - a faiparhoz hasonlóan - a rizikó emelkedését regisztrálták.

Az általában kedvező trendek globálisan sem érintik egyformán az egyes ágazatokat. A kiélezett verseny és a gyenge növekedési kilátások a gépjárműipar kockázatosságát tovább növelték. A gépjárműgyártók folyamatos költségmegszorításai ugyanakkor alaposan visszavetik beszállítóik jövedelmezőségét is. Emiatt a Coface, az ágazat korábbi, "B" kockázati besorolását a mostani felülvizsgálatkor "B minuszra" rontotta.

Magyarországon, a Coface Hungary becslése szerint a gépjárműipar 6-12 hónapos késleltetéssel érzi majd meg ezeket a kedvezőtlen trendeket. Mivel nyugaton főként az olcsóbb autók iránti kereslet esett vissza, inkább az ilyen típusú kocsikra szakosodott cégek beszállítóinak kell aggódniuk.

A számítógép-gyártásban különösen a multimédia-perifériák, nyomtatók és szoftverek, illetve a kapcsolódó szolgáltatások eladása segíthet a forgalom növelésében. Összességében, mintegy 10 százalékos volumen és - az árszínvonal mérséklődése miatt - 6 százalékos értékbeli gyarapodásra számítanak ebben a szektorban. Mindezek alapján, a Coface az ágazat korábbi, "B-" besorolását "B"-re javította.

Magyarországon nem érezhető ilyen javulás: míg Csehországban 177, Szlovákiában pedig 180 számítógép jut ezer lakosra, Magyarországon csak 108, Romániában pedig 96,8. Igazi változást csak valamilyen állami intézkedéstől lehetne remélni, ám erre, a költségvetés jelenlegi helyzetében kevés remény van.

A Coface javította a légiközlekedés és turizmus kockázati besorolását is. Bár az ágazat továbbra is magas bizonytalanságot hordoz, az intenzív költségcsökkentési programoknak és a légiutasok növekedő számának köszönhetően, a légitársaságok javíthatják fizetőképességüket. A 2004-es talpraállás után, az ágazat ismét 5-6 százalékos, stabil növekedésre számíthat.

Bár a kilátások jók, a magas olajárak és a diszkont légitársaságok támasztotta, mind élesebb verseny miatt - különösen az Egyesült Államokban - számos vállalat máris veszteségessé vált. Márpedig a növekvő forgalom csak részben képes ellensúlyozni a kedvezőtlen hatásokat, így az ágazat üzleti kockázata továbbra is igen magas. Mindezeknek megfelelően, az iparágat az eddigi "C-" kategóriából a "C+" kategóriába sorolták át.

A hazai ágazati helyzet inkább stagnáló. Noha számos új diszkont légitársaság és járat jelent meg, s a vidéki repterek fejlesztésével a légiforgalom folyamatosan élénkül, a turisztikai marketing egyelőre még nem látszik kellően hatékonynak.

A következő negyedévben lassulhat az Egyesült Államok gazdasági növekedése, ám Európában a Coface fellendülésre számít. Előrejelzése szerint látványosan fejlődnek majd az ázsiai országok is, illetve komoly bővülés várható az olajkitermelő államok gazdaságaiban. Tehát továbbra is a globálisan diverzifikált cégek üzleti kockázata maradhat alacsony.

(MTI)