E-beszerzéssel az önkormányzat is spórol

Vágólapra másolva!
Az elektonikus kereskedelemre való áttérés a versenyképesség fokozásának egyik elsőszámú eszköze a vállalatok számára, egyúttal átláthatóbbá és hozzáférhetőbbé teszi a folyamatot. Az e-közbeszerzés pedig az önkormányzatok számára is a költséghatékonyság növelésének komoly lehetősége - hangzott el a T-Online Marketline sajtótájékoztatóján.
Vágólapra másolva!

A beszerzési aukciók terén piacvezető T-Online Magyarország Zrt. Marketline Üzleti Megoldások a 2005-ös évben, 433 aukción, 23 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, így az összesített forgalom meghaladta a 100 milliárd forintot. A Marketline partnerei összességében 15 milliárd forintot takarítottak meg - mondta el Pfaff Róbert, a Marketline Üzleti Megoldások osztályvezetője sajtótájékoztatón.

Az online aukciós szolgáltatások mellett, egyre nő a vállalati elektronikus beszerzési rendszerek létrehozásához nyújtott tanácsadói szolgáltatások szerepe. Az e-kereskedelemben az IT cégek döntő többsége már részt vesz, de az autó- és gépgyártás területén is elterjedt, míg legkevésbé az építőipar alkalmazza.

Idén egyre több olyan ügyfél várható, aki bevezeti az elektronikus számlázást. Az APEH már 2005 szeptembere óta él az e-számlázással. A szolgáltatás a havi pár ezer számlát kibocsátó kkv-k esetében is jelentős költségcsökkenést eredményezhet, nem beszélve a nagyvállalatokról. Az elektronikus számlázás minden adózónak előnyt jelenthet, hiszen jelentős mennyiségű papírmunkától szabadul meg és a postai, nyomtatási költségeket is megspórolhatja. Míg egy hagyományos számla költsége 180-230 forint körül mozog, addig egy e-számla 30-60 forintba kerül, vagyis a számlázási költségek akár 70 százalékkal is csökkenthetők - mondta Kriston Ákos, termékmenedzser.

A 2004-től élő jogszabály egyébként lehetőséget ad arra, hogy bárki elektronikus számlát bocsásson ki, ha arról előzetesen megegyezik üzleti partnerével. Az elektronikus számlát az adózó nem nyomtatja ki, hanem elektronikus úton átküldi üzleti partnerének, aki szintén elektronikus úton tárolja azt. Ezt a megoldást választotta egyébként Közép-Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársasága is, a cég számára kifejlesztett program körülbelül 210 ezer számlát képes előállítani havonta - hangzott el a sajtótájékoztatón. Az e-számlázás tulajdonképpen az utolsó, záró láncszeme az online kereskedelmi körnek, hiszen például a fapados cég a teljes nyilvántartási és ügyintéző rendszerét online üzemelteti.

A kibocsátott e-számla elektronikus aláírással ellátott dokumentum, az aláírást a Nemzeti Hírközlési Hatóság által hitelesített aláíró alkalmazás, a Marketline Integrált Aláíró Modul végzi. Ezt a modult használja többek között az egyik áramszolgáltató is, amely cég a szerződéseit, dokumentumait elektronikusan hagyja jóvá és továbbítja partnereinek. Gyakran előfordul, hogy - például közüzemi számlák esetében - úgynevezett forma-szerződéseket több vezetőnek is alá kell írnia. A szerződések e-hitelesítése idő-, munka és költségtakarékos megoldás.

2005 őszén új elektronikus e-beszerzési eszközrendszert fejlesztett ki a T-Online Marketline Üzleti Megoldások. Ez az iCity, amelyet az országban elsőként a Szegedi Önkormányzat vezetett be, és használ mintegy 150 intézménnyel. A megoldás összesíti és egyszerűsíti a központi költségvetésből gazdálkodó, de önálló intézmények beszerzési folyamatát. Amellett, hogy időt spórol, a rendszer az elektronikus árlejtési technikák alkalmazásával akár 20 százalékos költségcsökkenést eredményez a beszerzési árakban. A sajtótájékoztatón elhangzott, a teljeskörú önkormányzati alkalmazás akár százmilliárd forintos költségvetési megtakarítást is eredményezhet.

A 2006 elején megszületett új közbeszerzési törvény engedélyezi az e-közbeszerzést. Az online piac árlehajtó hatása mellett, a standardizáció átláthatóbbá, kezelhetőbbé is teszi a rendszert, amelyet nagyobb önkormányzatoknak és kistérségi önkormányzati társulásoknak egyaránt ajánlanak.

A T-Online Marketline Üzleti Megoldások a SEEM (Single European Electronic Market) infrastruktúrájának magyarországi kidolgozásába is bekapcsolódott. A SEEM célja egy integrált uniós e-piactér létrehozása, a projekt több EU tagország közreműködésével EU pályázati támogatással valósul meg. A SEEM a regisztrációra, a szolgáltatások leírására és a kereskedelmi tranzakciókra egy közös keretrendszert hoz létre, ezáltal jelentősen csökkenti a nyelvi, kulturális és törvényi szabályozás különbségeiből adódó kereskedelmi korlátokat. A rendszer a tervezés és a piaci elemzés fázisában van. A T-Online Marketline feladata ebben a projektben az e-piactér marketingjének, elterjesztési útjának kidolgozása. A 2000-ben alapított Marketline 2003 óta az Axelero, illetve a T-Online keretein belül működik, a cég üzleti megoldások osztályaként.