Szigorúbb hitelbírálat a lízingcégeknél

Vágólapra másolva!
Szigorodó hitelbírálattal, egyre több adat bekérésével próbálkoznak egyes lízingcégek a kockázatok mérséklésére. A sok papírmunka akár az ügyfelek elvesztéséhez is vezethet.
Vágólapra másolva!

Az ügyfélkör bővítéséhez az egyetlen járható út a finanszírozási feltételek könnyítése. Mindenesetre az jelzésértékű, hogy a nullaszázalékos önerő miatt, az eszköz fedezeti értéke, a futamidő első két évében alatta van az aktuális követelésnek - nyilatkozta a Világgazdaságnak Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója. Így a hangsúly egyre inkább az ügyfélkockázat kezelésére tevődik át, kérdés azonban, hogy a szigorúbb ügyfélvizsgálatot, az esetleges piacvesztés ellenére fel merik-e vállalni.

A lízingpiaci verseny egyik következményeként, az ügyfélkör "felhígulásával" szembesülhettek a társaságok, s az anyagi helyzetüket és jövőbeni törlesztő-képességüket alábecsülők mellett, a minimális vagy az önrész nélküli finanszírozások köré csoportosuló csalásokat elkövetőkkel színesedett a kép. A lízingcégek pedig választhatnak: szigorúbban vizsgálják ügyfeleiket, több adatot kérnek be tőlük, olyanokat, amelyek korábban nem jellemezték ezt a szegmenst, avagy "előremenekülnek", s az ügyfélszerzés érdekében további áldozatokat hoznak.

A piacvezető CIB Lízingcsoportnál arról számolt be Nagy László, a személy- és kishaszongépjármű-finanszírozási üzletág vezetője, hogy szigorítottak a hitelbírálaton, az ügyfél személyes ellenőrzésén. Az Erste Leasing pedig - ahol az elbírálást illetően, véleményük szerint eddig is a legkonzervatívabb finanszírozók közé tartoztak - azon dolgozik, hogy a lehetséges legtöbb adathoz jusson hozzá az igénylőktől a hatékonyabb, alaposabb kockázatelbírálás érdekében. Az ügyfelektől bekért adatok köre alapvetően nem változott az elmúlt években, hiszen ezt nem tolerálja a piac.

Nem szeretnék körülményesebbé tenni a hiteligénylés folyamatát a K&H Lízingcsoportnál - fogalmazott Marton Ágnes, a cégcsoport kockázatkezelési igazgatója. Így nem bővítették a hitelfelvevőtől bekért adatok és dokumentumok körét. Inkább a portfóliót elemző módszereket fejlesztik.

Az ügyféltől bekért adatok köre nem változott a Budapest Autófinanszírozó Rt.-nél sem, ám sokkal nagyobb súlyt fektetnek arra, hogy az ügyféltől, illetve a kereskedőktől kapott információkat, megfelelő adatbázisok használatával ellenőrizzék. Egyes lízingcégek a behajtási gyakorlataikon is módosítottak. A CIB Lízingcsoportnál például a követelés kezelésekor külön vizsgálják az első részletet sem fizető ügyfeleket és ezeket az eseteket hamarabb terelik rendőrségi, illetve bírósági útra - mondta Vojtku Attila portfólió- és követeléskezelési igazgató. A csalókkal szemben az eddigieknél korábban lép fel az Erste Leasing is. aA társaság szoros megfigyeléssel követi ügyfelei fizetési morálját a későbbi, nagyobb károkat okozó események elkerülése érdekében.