Gráf József elmondta, hogy az élelmiszeripari etikai kódex alapanyaga egy hónapon belül összeállhat, amit az érintettek először saját körben, majd közösen tárgyalnak meg.
A miniszter kedden a Magyarországon tevékenykedő tizenkét kereskedelmi lánc vezetőjével folytatott megbeszélést. Szavai szerint a minisztériumnak a kódexet megsértők ellen szankcionálási lehetősége nem lesz, de évente pontozással értékelik a kódex betartását és a nyilvánosságot használják fel, mint visszatartó erőt.
Kijelentette: a minisztérium továbbra is szigorúan fog fellépni a gyenge minőségű, hamis és áltermékekkel szemben. Az összehangolt ellenőrzéssel kivonható az élelmiszerpiacról az a 8-10 százalékot kitevő mennyiség, amely nem oda való és további 5-8 százalék fekete kereskedelemből származó termék.
Elismerte, hogy ezzel emelkedhetnek az élelmiszerárak, de úgy vélte, többe kerülne, ha a vidéki termelőket hagynánk tönkremenni.
A hamis és áltermékekre kitérve emlékeztetett arra, hogy a 4,8 millió hektoliteres tavalyi bortermelésnek mintegy 20-25 százaléka hamis termék.
A két áruházláncban dömpingáron értékesített dinnye ügyében mélyreható vizsgálatot ígért a miniszter. A Tesco és az Auchan jelenlévő vezetőinek figyelmét arra hívta fel, hogy a dömpingáron meghirdetett dinnye értékesítésével 10-12 ezer ember munkáját és életét lehetetlenítették el, ami etikailag elfogadhatatlan.
A miniszter a megbeszélésen arra kérte a jelenlévőket, piacpolitikájukban vegyék figyelembe, hogy ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint bármely magyar vállalatra. Elvárásként fogalmazta meg, hogy a kereskedelmi láncok termékeinek többségét kiváló minőségű magyar áruk alkossák. Emlékeztetett arra, hogy Magyarország az EU-15-nél alacsonyabb agrártámogatásban részesül, és meggyőződését fejezte ki, hogy a magyar termékek minősége meghaladja a környező országokból érkező alacsony árú cikkekét.
Gráf József kijelentette: nem leszünk az unió élelmiszerszemetének lerakóhelye. Az agrárminiszter kemény fellépést ígért a szabályokat be nem tartókkal szemben, ugyanakkor elismerte, hogy az élelmiszermarketing területe több forrást igényel.