Indul az elektronikus számlázás

Vágólapra másolva!
Egy papír alapú számla megírása és postai feladása több, mint 100 forintba kerül. Ez a költség a becslések szerint harmadára zsugorodhat a 2006-ban induló elektronikus számlázással. Ugyanakkor a papíralapú számlázás visszaszorulása környezetvédelmi szempontból is előnyös.
Vágólapra másolva!

A magyarországi vállalatok 2006. január 1-től elektronikusan számlázhatnak, ami nagyságrendekkel csökkenti adminisztrációs költségeket - jelentették be rendszert kidolgozó intézmények vezetői sajtótájékoztajukon.

A rendszert kidolgozó intézmények: az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (Apeh), az Efficient Consumer Response (ECR) Hungary és a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ).

A nagy beszállító és kereskedelmi láncokat tömörítő ECR tagjai 2007 végére az évi összesen mintegy 5 millió darab számla felét elektronikus úton küldik majd - mondta Skopp Stephan, az ECR elnöke.

Egy papír alapú számla megírása és postai feladása több, mint 100 forintba kerül, ez a költség a becslések szerint harmadára zsugorodhat az elektronikus számlázással. Mivel a számlákat hét évig meg kell őrizni, mintegy 35 millió darab papír tárolásától szabadulhatnak meg előbb-utóbb a cégek a rendszer elterjedésével. Ugyanakkor a papír alapú számlázás visszaszorulása környezetvédelmi szempontból is előnyös - tette hozzá a szakember.

Az elektronikus számlázás iránti igény a multinacionális cégek részéről már 2003 tavaszán felmerült, akkor azonban a jogszabályok még nem tették lehetővé, hogy elektronikus számla alapján visszaigényelhetővé váljon az áfa, de hiányoztak a részletes szabályok is. Azóta a törvény módosításával és egy pénzügyminiszteri rendelet, valamint egy Apeh-állásfoglalás megszületésével lehetővé vált az elektronikus számlázás oly módon, hogy egy Apeh ellenőrzés esetén a hatóság a dokumentumokat ugyanolyan hitelesnek fogadja el, mintha azokat papíron állították volna ki - mondta Futó Iván, az Apeh elnökhelyettes.

Több mint 10 ezer cég és magánszemély regisztrálta eddig magát az okmányirodákban, hogy hivatalos ügyeit elektronikusan, Interneten keresztül végezhesse - mondta Baja Ferenc, az Elektronikus Kormányzati Központ kormánymegbízottja.

Jelenleg már Interneten keresztül igényelhető a vállalkozói igazolvány, a jogosítvány, a lakcímigazolvány, a forgalmi, az útlevél és egyéb hivatalos iratok. 2005 végéig pedig 27-re nő azoknak az okmánytípusoknak a száma, amelyeket Interneten keresztül igényelhet a lakosság.

Az a cég vagy magánszemély, amelyik rendelkezik elektronikus aláírással, az ügyfélregisztrációt is azonnal elvégezheti; ha nincs hitelesített elektronikus aláírása, nem kerülheti el, hogy egyszer felkeressen személyesen egy okmányirodát és ott elvégezze regisztrációt - mondta Baja Ferenc.