Tovább nő a régió autógyártása

A következő tíz évben két és félszeresére nőhet Közép-Európa autógyártása, miközben Nyugat-Európára stagnálás vár - derül ki a Deutsche Bank legutóbbi tanulmányából. Így nyolcról 20 százalékra emelkedhet a régió autógyártási részesedése a világtermelésben. A kelet-európai térség első számú versenyelőnye továbbra is az alacsony bérszínvonal - írja a Világgazdaság.

A Deutsche Bank tanulmánya szerint 2004-2005-ben átlagosan nyolc százalékkal bővül majd a gyártókapacitás a Szlovákia, Szlovénia, Cseh-, Lengyel- és Magyarország alkotta régióban. 2014-ig a térség autóipari termelésének 150 százalékos bővülése várható, miközben Nyugat-Európában stagnálást valószínűsítenek. Így a jelenlegi nyolcról 20 százalékra emelkedhet a közép-európai régió autógyártási részesedése a világtermelésben.

A tanulmány készítői szerint térségünkben a termelékenység foka már ma is megközelíti a Nyugat-Európában szokásos szintet. Különösen igaz ez a zöldmezős beruházásoknál, hiszen ezeknél a legújabb technológiát alkalmazzák. A bank elemzői szerint ezért régiónk igazi versenyelőnye továbbra is az alacsony bérköltségekben rejlik. A különbség igencsak jelentős: Németország nyugati területein 28,5, keleti térségeiben 16,5 euró az átlagos órabér az autóalkatrész-gyártásban, ezzel szemben Lengyelországban mindössze 5,4, Magyarországon 4,7, Csehországban 4,2, Szlovákiában pedig alig 3,3 euró.

Mivel az összes termelési költség mintegy egynegyedét a bérek teszik ki, a közép-európai térség államaiban gyártók mintegy 20 százalékos költségelőnyt élveznek. Az állami beruházásösztönző szubvenciók mellett az alacsony társasági adókulcs szintén vonzza a befektetőket: a 39 százalékos német határadókulccsal szemben Csehországban 28, Lengyelországban és Szlovákiában 19, Magyarországon mindössze 16 százalék a társasági adó.

Míg a kilencvenes évek elején a térség országai közül Lengyelországban állították elő a legtöbb autót, 2000 óta három nagy befektetéstől is elesett az ország. Ezalatt az autóipari cégek elcsábításában Csehország és Szlovákia komoly eredményeket mutatott fel: a Toyota Motor és a PSA Peugeot Citroën Csehországot választotta, míg a Peugeot és a Hyundai Motors Szlovákiába települt. 1998 és 2003 között Szlovákiában 125 százalékkal nőtt a személyautó-gyártó kapacitás, a szlovák siker pedig azóta is töretlen: Európa legnagyobb beltéri gépjárműelemeket gyártó vállalata, a francia Faurecia a napokban jelentette be új, jelentős beruházását Nyugat-Szlovákiában.

KAPCSOLÓDÓ CIKK