Zuhanórepülésben a hagyományos média

Vágólapra másolva!
Zuhannak a hagyományos amerikai lapok, magazinok és tv-csatornák népszerűségi mutatói - derül ki a Columbia egyetem kutatóinak felméréséből. A hanyatlás nemcsak az internetes hírszolgáltatás előretörésének következménye, hanem annak is, hogy a napilapok szavahihetősége az olvasók szemében drámaian csökkent.
Vágólapra másolva!

A szerzők szerint a média, az újságíró szakma 2004-ben olyan mértékű változáson megy keresztül, mint amekkorát a maga idején a távíró, majd a televízió feltalálása okozott. Az Egyesült Államokban az elmúlt tíz évben rendkívüli módon előretört az internetes hírszolgáltatás, de a spanyol és más etnikai jellegű sajtó is. Jelenleg naponta mintegy 55 millió újságot adnak el az USA-ban, és ez 1990-hez képest 11 százalékos visszaesést jelent.

A hanyatlás nemcsak az új médiumoknak következménye, hanem annak is, hogy az amerikaiaknak csökken az érdeklődése a hír iránt, másrészt pedig egy sor sajtóbotrány megingatta a szakma hitelét. Ilyen volt például Jayson Blairnek, a The New York Times riporterének tavalyi ügye, amikor kiderült, hogy több tucat tudósítást ő maga talált ki.

A napilapok szavahihetősége az 1985-ös 80 százalékosról 2002-re 59 százalékosra esett vissza - állapítja meg a tanulmány. Az Egyesült Államokban élőknek mindössze 54 százaléka olvas újságot hét közben, 62 százaléka vasárnap, és ez tovább csökken. Ez kihatott az újságírók alkalmazására is. 2002-ben 2200-zal kevesebb újságírónak volt munkája a lapoknál, mint 1990-ben.

A változást az is jelzi, hogy átalakult a hagyományos lapok szerkezete is. Immár csaknem a lapok egynegyedét, 23 százalékot töltenek meg a mindennapi élettel foglalkozó cikkek, a belpolitika 21 százalékot foglal el, a társasági és színes híreknek 8 százalék jut, és alig 7 százalék marad a külpolitikának - mutatta ki a Columbia egyetem felmérése.